سومین همایش تفسیر و تفسیرنگاری در سده اخیر حوزه علمیه به مناسبت نکوداشت آیت‌الله شیخ محمد واعظ‌‌زاده برگزار شد.
کد خبر: ۵۴۱۸۴۷
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۰ 21 December 2017

به گزارش تابناک : سومین همایش تفسیر و تفسیرنگاری با محوریت آیت‌الله محمد واعظ‌زاده صبح امروز، ۳۰۰ آذرماه در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی مشهد برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در این مراسم حجت‌الاسلام مسعود حسینی خامنه‌ای، فرزند رهبر معظم انقلاب، شخصیت‌های برجسته حوزه علمیه و دانشگاه، طلاب و دانشجویان بیت آیت‌الله واعظ‌زاده حضور داشتند.
حجت‌الاسلام محمدمهدی مسعودی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در آغاز این مراسم گفت: در سده‌های اخیر جهان به لحاظ تحولات در موقعیت ویژه و غیرقابل پیش‌بینی قرار گرفته است.
وی ادامه داد: تهاجم گسترده ماهیت پس از عصر رنسانس باورهای دینی انسان را به این واقعیت رهنمون ساخته که تکیه به روش‌های سنتی بدون بهره بردن از دستاوردهای نوین دانشی و روشی، دست مایه‌های ارزشمند را مورد تهدید قرار می‌دهد.
 آیت‌الله محمدعلی تسخیری، رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه من کوچک‌تر از آن هستم که در مورد آیت‌الله واعظ‌زاده صحبت کنم، عنوان کرد: مرحوم واعظ زاده یک جریان بزرگ و به نظرم مقدس را رهبری کردند.
وی با اشاره به اینکه آیت‎الله واعظ‌‎زاده از محضر اساتید بزرگی استفاده کردند که در طلیعه آن آیت‌الله بروجردی بودند، تشریح کرد: ایشان در یک فضایی که تقریب مجهول و مبهم بود، سعی می‎کرد مسئله تقریب را جا بیندازد که افراد زیادی می‌گفتند این چه مقوله‌ای است که وی بیان می‌کند زیرا در آیات و روایات چنین چیزی ذکر نشده است و چگونه آن را به عنوان راه مقدس و ائمه مطرح می‌کند.
آیت‌الله تسخیری ادامه داد: در بین عموم این سؤالات مطرح می‌شد که ریشه‌های تقریب چیست؟ آیا تقریب با تبلیغ از تفکر بلند اهل بیت(ع) سازگار است؟ آیا تقریب به معنای عقب‌نشینی از اصول و فروع دین است؟ که انتقاد اصلی در این زمینه به خود استاد واعظ‌زاده وارد می‌شد.
همچنین در ادامه پیام حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی و دیگر اساتید به سومین همایش تفسیر و تفسیرنگاری با محوریت آیت‌الله واعظ‌زاده قرائت شد.
آیت‌الله رضا استادی‌مقدم، از اساتید جامع مدرسان حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه آیت‌الله واعظ‌زاده از آغاز تا پایان حوزوی بود، ابراز کرد: وی حتی در دانشگاه هم خدمات حوزوی زیادی ارائه کرد و از محضر اساتید برجسته‌ای همچون آیت‌الله دامغانی، قزوینی، بروجردی و .... بهره برد.

سومین همایش تفسیر و تفسیرنگاری برگزار شد/ رونمایی از سه اثر چاپ نشده آیت‌الله واعظ زاده
در پایان حسن بلخاری، پژوهشگر و رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با بیان اینکه دو ویژگی مهم در حیات آیت‌الله واعظ‌زاده وجود دارد، عنوان کرد: مسئله اول برگزاری کنگره شریف و بزرگ شیخ طوسی به همت مجدانه ایشان در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۴۸ تا سه فروردین‌ماه ۱۳۴۹ است. 
بلخاری در رابطه با واقعه دوم حیات زندگی آیت‌الله واعظ‌زاده گفت: پیشنهاد تشکیل مجمع جهانی تقرب مذاهب از ایشان بود که مورد استقبال مقام معظم رهبری قرار گرفت، ویژگی هردو این عوامل، گفت‌وگو مداری بود.
گفتنی است، در پایان این مراسم از سه اثر چاپ نشده آیت‌الله واعظ‌زاده در حوزه تفسیر و علوم قرآنی رونمایی شد؛ البته محتوای این کتاب در دست تهیه است و صرفا به دلیل اهمیت زیاد در این مراسم به صورت نمادین رونمایی شد.





منبع : ایکنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار