کد خبر: ۵۳۵۱۰۱
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۸ 07 December 2017

به گزارش «تابناک یزد»زعفران، گیاهی که به دلیل شرایط کشت آن در خاک کویر، نیاز کم به آب و همچنین صرفه اقتصادی بالا به طلای سرخ معروف است. کاشت زعفران در کشور ما قدمتی یکهزار ساله دارد. گیاهی زیبا و گرانبها که از پیاز می روید و از هر یکصد و پنجاه گل آن یک گرم زعفران خشک بدست می آید. این گیاه کم آبخواه تنها دو بار در اول آبانماه، قبل از محصول دهی و اوایل آذرماه، پایان محصول دهی به آب نیاز دارد و تا بهار آب باران و برف برای آن کافی است. زعفران به علت طعم، رنگ و عطر عالی در تولید فراورده های غذایی، دارویی و شیمیایی کاربردهای فراوانی دارد.

زعفران نسخه شفابخش کشاورزی بیمار کویر یزد+فیلم وآلبوم

تولید دو هزار و پانصد کیلوگرم زعفران خشک در استان یزد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد می گوید این استان با سطح زیرکشت 500 هکتار و تولید سالانه دو هزار و پانصد کیلوگرم زعفران خشک در جایگاه ششم کشور قرار دارد. سیدجمال سجادی پور با اشاره به اینکه هم اکنون در همه شهرستانهای استان یزد زعفران کشت می شود، می افزاید: عمده مناطق کشت و تولید این محصول شهرستانهای بهاباد و بعد از آن مهریز و ابرکوه است. رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بهاباد هم به استقبال خوب کشاورزان این منطقه برای کاشت زعفران اشاره می کند و می گوید: در سال جاری ده درصد به سطح زیرکشت این محصول اضافه شده بطوریکه هم اکنون سیصد هکتار از اراضی کشاورزی منطقه به کشت زعفران اختصاص یافته است. علی اکبر رحمتیان با بیان اینکه در هکتار از مزارع زعفران بهاباد، پنج و نیم کیلوگرم زعفران خشک تولید می شود، می افزاید: بیش از شصت سال است که کشاورزان بهابادی در مزارع خود زعفران رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بهاباد هم به استقبال خوب کشاورزان این منطقه برای کاشت زعفران اشاره می کند و می گوید: در سال جاری ده درصد به سطح زیرکشت این محصول اضافه شده بطوریکه هم اکنون سیصد هکتار از اراضی کشاورزی منطقه به کشت زعفران اختصاص یافته است. علی اکبر رحمتیان با بیان اینکه در هکتار از مزارع زعفران بهاباد، پنج و نیم کیلوگرم زعفران خشک تولید می شود، می افزاید: بیش از شصت سال است که کشاورزان بهابادی در مزارع خود زعفران می کارند و با توجه به تجربه ای که در کاشت، داشت و برداشت زعفران دارند خوشبختانه باکیفیت ترین زعفران کشور را تولید می کنند.

زعفران نسخه شفابخش کشاورزی بیمار کویر یزد+فیلم وآلبوم

زعفران نسخه شفابخش کشاورزی استان یزد

چند سالی است که کشاورزان یزدی با مشکل کم آبی و خشکسالی دست و پنجه نرم می کنند. مشکلی که باعث شد تا امسال بیش از پنجاه درصد باغ ها و مزارع کشاورزی استان یزد از بین برود و بسیاری از کشاورزان دچار خسارت شوند. بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان یزد متاسفانه به دلیل سرمازدگی و خشکسالی در سال جاری پانصد و شصت و چهار میلیارد تومان به بخش باغی و زراعی خسارت وارد شد. همه این عوامل باعث شد تا به دلیل صرفه اقتصادی بالا و ایجاد اشتغال برای خانواده ها ، اکنون زعفران جایگزین مناسبی برای خیلی از محصولات پرآبخواه در استان یزد باشد. مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به اینکه کشاورزی یزد باید به سمت گیاهان کم‌آب‌خواه حرکت کند می گوید: گیاه زعفران در طول یک دوره رشد، کمترین میزان آب و بالاترین کارائی مصرف آب را دارد. یدالله جوادپور نیاز آبی زعفران به آب را سه هزار مترمکعب عنوان می کند و می افزاید: بسیاری از محصولاتی که در استان یزد کشت می شود باعث از بین رفتن منابع آبی شده اند بنابراین توسعه کشت زعفران بعنوان محصول کشت کم آبخواه از سیاستهای سازمان جهاد کشاورزی است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد هم می گوید در سال گذشته بیش از یکصد تن پیاز زعفران در سطح استان توزیع شد و این سازمان برای حمایت از زعفران کاران یارانه ای را در نظر گرفته است تا با رونق کشت آن، در ترکیب محصولات استان یزد قرار گیرد. سیدجمال سجادی پور در ادامه برایمان گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته سالانه پنجاه تا هفتاد هکتار به سطح زیرکشت زعفران در استان یزد اضافه می شود.

زعفران نسخه شفابخش کشاورزی بیمار کویر یزد+فیلم وآلبوم

سود اصلی زعفران در جیب دلالان

حاج حسن از زعفران کاران بهابادی است. او که سی سالی است مزرعه خود را به کشت و برداشت زعفران اختصاص داده است، برایمان گفت: محصولش آنطور که باید در بازار خریداری نمی شود. او می گوید: با وجود اینکه کشاورزان امکانات بسیار کمی دارند و زحمت بسیاری متحمل می شوند اما در نهایت سود اصلی از فروش زعفران را دلالان می برند. علی آقا هم که از زعفران کار یزدی است و سرمایه خود را برای اینکار گذاشته، می گوید: نبود واحدهای فراوری و بسته بندی باعث شده تا حق مان خورده شود.
او می افزاید: نبود برنامه منظم و کارآمد صادرات زعفران و صادرات آن بصورت فله ای از دیگر مسائلی است که زعفران کاران با آن مواجه اند؛ مشکلی که باعث شده است تا زعفران تولیدی خودمان به اسم کشورهای خارجی در بازار به فروش برسد. علی آقا هم که از زعفران کار یزدی است و سرمایه خود را برای اینکار گذاشته، می گوید: نبود واحدهای فراوری و بسته بندی باعث شده تا حق مان خورده شود. او می افزاید: نبود برنامه منظم و کارآمد صادرات زعفران و صادرات آن بصورت فله ای از دیگر مسائلی است که زعفران کاران با آن مواجه اند؛ مشکلی که باعث شده است تا زعفران تولیدی خودمان به اسم کشورهای خارجی در بازار به فروش برسد.

زعفران نسخه شفابخش کشاورزی بیمار کویر یزد+فیلم وآلبوم

برنامه های دولت برای حمایت از زعفران کاران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به اینکه هم اکنون سه واحد در زمینه بسته بندی و صنایع جنبی مرتبط با زعفران فعالیت دارند، می گوید: این واحدها ظرفیت بسته بندی دویست کیلوگرم زعفران و تولید بیست و هفت تن اسپری زعفران را دارد. سیدجمال سجادی پور به راه اندازی خط اعتباری مکانیزاسیون تسهیلات اشاره می کند و می افزاید: متقاضیان سرمایه گذاری در این بخش می توانند با مراجعه به مدیریت های جهاد کشاورزی شهرستانهای استان برای ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی زعفران اقدام کنند. این مقام مسئول می گوید: همچنین دولت در بخش صادرات زعفران برای بسته بندی هایی که زیر 10 گرم باشد جوایز صادراتی اعطا می کند. سجادی پور اظهار امیدواری می کند: با راه اندازی واحدهای بسته بندی و صنایع جنبی در سال های آتی زعفران در بسته بندی های مطلوب به بازار عرضه و صادر شود و دیگر شاهد فروش این محصول گرانبها به صورت فله ای نباشیم.

با همه این اوصاف و با توجه به فعالیت بیش از چهار هزار نفر در امر تولید و کشت زعفران در استان یزد و درآمد ده میلیارد تومانی که پارسال از فروش طلای سرخ عاید کشاورزان یزدی شد، محصول زعفران می تواند جایگزین مناسبی برای کشت های دیگر در استان یزد باشد.

نویسنده: سیده سکینه میرطاهری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار