کد خبر: ۵۳۰۴۳۴
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۲ 28 November 2017
سارا گلابگیریان
فضای سبز یکی از نیازهای اساسی شهر یزد به‌عنوان یک شهر کویری است. فضای سبز در این شهر که با آلودگی‌های متعددی از‌جمله کارخانه‌ها و کوره‌های آجرپزی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند و آلودگی‌های دشت یزد- اردکان به سمت آن سرازیر است، حکم ریه شهر را دارد و باید به این موضوع نگاه ویژه‌ای از طرف مسئولان شهر معطوف شود.
شهروندان از شهردار و اعضای جدید شورای اسلامی شهر یزد انتظار دارند که این موضوع را در اولویت قرار دهند و برای توسعه فضای سبز شهر اقدام کنند. آنها همچنین به مدیریت آب برای آبیاری فضای سبز، گونه‌های انتخابی و نگهداری از فضای سبز شهر انتقاداتی دارند.

خواسته شهروندان
یکی از شهروندان با اشاره به هوای خشک و آلوده شهر به‌ویژه در فصل زمستان، اظهار می‌کند: سرانه فضای سبز شهر بسیار پایین است و مردم هم برای سلامتی و هم برای نشاط و شور شهری، به فضای سبز بیشتری نیاز دارند.
«زیبا مطهریان» ادامه می‌دهد: فضای سبز بیشتر، توسعه شهر را به دنبال خواهد داشت؛ چرا که درحال‌حاضر در اطراف پارک‌های شهر هم ازدحام جمعیت و هم توسعه شهر را شاهد هستیم و این باید مورد توجه مسئولان شهر قرار گیرد.
این شهروند می‌گوید: مردم حتی از استفاده از فضای سبز حاشیه معابر نیز غفلت نمی‌کنند و این نشان از عطش یزدی‌ها به فضای سبز است؛ از‌این‌رو باید بخش قابل‌توجهی از بودجه شهر به توسعه فضای سبز اختصاص یابد.
وی با بیان اینکه افزایش فضای سبز چهره شهر را نیز زیباتر خواهد کرد، از مسئولان می‌خواهد بخشی از زیبایی شهر را به جای مبلمان‌های شهری، به فضای سبز زیبا اختصاص دهند و حتی برای کاشت درختان از گلدان‌های بزرگ در نقاط مختلف شهر غفلت نکنند.
این شهروند درختان و فضای سبز بیشتر را موجب کاهش آلودگی هوا و نفس کشیدن در هوای پاک می‌داند و می‌افزاید: در شرایطی که شهر در محاصره منابع آلاینده قرار دارد، کاشت و توسعه فضای سبز، از سلامت شهروندان محافظت خواهد کرد.

ضرورت مدیریت آب
یکی دیگر از شهروندان با اشاره به نگرانی‌ مسئولان درباره کمبود آب برای توسعه فضای سبز شهر، بر ضرورت مدیریت آب در این بخش و استفاده بیشتر از آب‌های غیر‌آشامیدنی تاکید می‌کند.
«رضا رحمانی» ادامه می‌دهد: آب در فصل تابستان در برخی محلات شهر بسیار کم‌فشار و بی‌کیفیت است. در این شرایط، نباید آب آشامیدنی را به پای درختان ریخت بلکه باید با شناسایی چاه‌های غیرقابل آشامیدن، از آب آن برای آبیاری فضای سبز استفاده کرد.
وی می‌افزاید: مسئولان شهری باید از گونه‌های کم‌آبخواه برای کاشت در فضای سبز شهری بهره بگیرند تا برای نگهداری از آنها در گرمای تابستان با مشکل مواجه نشوند.
این شهروند خواستار انتخاب گونه‌های جدید اما کم‌‌آبخواه و مقاوم برای توسعه فضای سبز شهر می‌شود و اضافه می‌کند: شهروندان برای نفس کشیدن به هوای سالم و پاک نیاز دارند. فضای سبز فیلترهای هوا به شمار می‌رود که هوا را سالم می‌کند و آلودگی‌های آن را از بین خواهد برد.

مساحت 800 هکتاری فضای سبز شهر
عضو شورای اسلامی شهر یزد می‌گوید: در دوره چهارم شورای اسلامی شهر یزد، به ازای هر شهروند، حدود 2/13 مترمربع فضای سبز در شهر وجود داشت که در پایان دوره چهارم، این سرانه به 2/15 رسید که رقم قابل‌قبولی است.
«مهدی کاشفی‌زاده» با طرح این سوال که «چرا فضای سبز می‌خواهیم؟»، می‌افزاید: توسعه فضای سبز افزایش شادی و نشاط اجتماعی را به همراه دارد. ریه مصنوعی برای شهر ایجاد می‌کند که شهر دچار آلودگی هوا بر اثر کارخانه‌ها و کوره‌های آجرپزی، سالم‌تر باشد.
به گفته این عضو شورای اسلامی شهر یزد، 800 هکتار فضای سبز در یزد ایجاد شده است و برای افق 1404 باید 600 هکتار فضای سبز جدید اضافه شود.
وی درباره انتخاب گونه‌ها برای کاشت در فضای سبز می‌گوید: باید گونه‌هایی باید به کار رود که هم در مقابل گرمای طاقت‌فرسا و هم سرمای سوزان کویر، مقاومت داشته باشند؛ از‌این‌رو از درختانی همچون نارون، انواع کاج و سرو، زیتون، زیتون تلخ، پالم، اوکالیپتوس و از گل‌های رز هفت رنگ، مینیاتوری، بنفشه، جعفری، اطلسی و شاه‌پسند استفاده شده است که برای شهر یزد مناسب هستند.
کاشفی‌زاده درباره آبیاری فضای سبز شهر هم می‌گوید: قبلا آبیاری فضای سبز شهر به‌وسیله آب کنتورهای آب شهری بود، اما با توجه به اهمیت آب برای شهر، از 370 کنتور موجود در شهر، 120 کنتور حذف شد و به جای آن چاه‌هایی در اختیار شهرداری قرار گرفته است که آب مورد نیاز فضای سبز شهر را تامین می‌کنند.
وی از اجرای 270 کیلومتر لوله‌کشی آبیاری قطره‌ای فضای سبز و ساخت 28 مخزن برای رساندن آب چاه‌ها به فضای سبز خبر می‌دهد و می‌گوید: فضای سبز برخی نقاط شهر نیز با آبیاری سیار به مخازن و اجرای لوله‌کشی قطره‌ای از مخزن به فضای سبز آبیاری می‌شود.

حذف آب آشامیدنی برای آبیاری فضای سبز
این عضو شورای چهارم و پنجم شورای اسلامی شهر یزد با اشاره به تلاش‌های صورت‌گرفته به‌منظور حذف کنتورها و استفاده از آب غیرآشامیدنی برای آبیاری فضای سبز، می‌گوید: شورای پنجم توجه ویژه‌ای را به توسعه فضای سبز معطوف کرده است.
وی به اقدامات انجام‌شده برای تغذیه بهتر درختان از‌جمله شخم‌زدن و کود‌دهی درختان فضای سبز اشاره می‌کند.
کاشفی‌زاده عمومی‌سازی باغ‌های شهر را از سیاست‌های شورای پنحم برای توسعه فضای سبز بیان می‌کند و می‌‌افزاید: در گذشته، زمین‌هایی برای ایجاد فضای سبز جدید در نظر گرفته می‌شد، اما امروز به این نتیجه رسیدیم که باغ‌های شهر را شناسایی و قبل از خشک شدن و قطعه بندی آن‌ها، به خریداری آنها اقدام کنیم.
وی توضیح می‌دهد: با این کار، در اولین گام جلو تخریب باغ‌ها گرفته می‌شود و در گام بعدی، لازم نیست که زمین را برای توسعه فضای سبز آماده کنیم، بلکه فقط حفاظ‌های باغ را حذف و مبلمان مناسبی را نصب خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه فضای سبز تعریف مشخصی دارد، اظهار می‌کند: فضای سبز در اختیار شهرداری است و نمی‌توان باغ‌ها و جنگل‌ها را در زمره آن برشمرد. با این حساب فضای سبز شهر تا حدودی به استانداردها نزدیک شده است و تلاش می‌کنیم که آن را گسترش دهیم.

   مردم استقبال می‌کنند
یکی از اعضای شورای شهر یزد با بیان اینکه مردم ثابت کردند که اگر فضای سبز توسعه یابد، استقبال می‌کنند و حجت را بر مسئولان به‌ویژه شهردار و شورای شهر تمام کردند، می‌گوید: شعار امسال شهرداری این است که بتوانیم گونه‌های گیاهی را افزایش دهیم تا ساختمان‌ها لابه‌لای گونه‌های گیاهی گم شوند.
«مهدی کاشفی‌زاده» ادامه می‌دهد: این دیدگاه شهردار که بارها در شورای شهر مطرح شد، امیدواریم محقق شود تا هم رضایت شهروندان حاصل و هم شهر زیبا و سالم‌تر شود. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار