امروز در قالب یکی دیگر از پیش برنامه‌های کنگره ۱۲۰۰۰ شهید آذربایجان غربی یاد و خاطره ۷۷۷ شهید دانش‌آموز این استان گرامی داشته شد.
کد خبر: ۵۲۹۵۴۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۶ 25 November 2017

به گزارش تابناک ارومیه، ظهر امروز در یکی از مهمترین پیش برنامه های کنگره بزرگ و ملی گرامیداشت 12000 شهید آذربایجان غربی مراسمی در حسینیه ثارالله ارومیه برگزار شد که مورد استقبال قریب به اتفاق مسئولین محلی و خانواده معزز شهدا و ایثارگران قرار گرفت.

در این مراسم که با عنوان  اجلاس فرهنگ و آموزش و به همت اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی و با مشارکت تعدادی دیگر از ادارات برگزار شد سردار علی شمشیری جانشین مشاور و دستیار رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان مهمان کشوری شرکت کرد.

سردار عابدین خرم فرمانده سپاه شهدا آذربایجان غربی، سردار عزت‌الله رشیدیان، فرمانده مرزبانی استان، نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، فریدون سید مصطفوی مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی، محمد حضرت پور شهردار ارومیه، عبدالله چمن گلی مدیرکل ورزش و جوانان استان، رسول اصغرزاده رئیس شورای شهر ارومیه، جواد زاهدی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان نو جوانان آذربایجان غربی و تعداد زیادی از مدیران و روسای ادارات مختلف و خانواده معزز شهدا و ایثارگران برگزار شد.

در این مراسم از کتابهای تازه تالیف شده شامل 14 عنوان کتاب کودک و نوجوان که به همت ستاد کنگره ملی 12000 شهید آذربایجان غربی و 10 عنوان کتاب، 10 نامه به شهیدان، تالیف اداره کل آموزش و پرورش استان توسط مسئولین استانی و سردار شمشیری رونمایی شد.

علاوه بر آن برنامه های مختلف هنری و حماسی در این همایش اجرا شد که مرد استقبال شرکت کنندگان و خانواده معظم شهدا و ایثار گران قرار گرفت.

نقش سرنوشت ساز آموزش و پرورش در آینده مملکت

فرمانده سپاه شهدا آذربایجان غربی در این مراسم با اشاره به نقش دستگاه تعلیم و تربیت در سعادت جامعه اظهار داشت: پیشرفت و توسعه و تعالی هر کشوری در گرو نقش آفرینی دستگاه آموزش و پرورش است.

سردار عابدین خرم تصریح کرد: بسیجیان در سیستم آموزش و پرورش نقش تأثیرگذاری در ترسیم آینده کشور دارد و معلم و دانش آموزان و فرهنگیان نیز باید پیوسته بدانند که دفاع همیشه ادامه دارد و باید بصیرت همیشگی به مسائل پیرامونشان داشته باشند.

خرم گفت: به فرموده مقام معظم رهبری زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست بنابراین فرهنگیان و دانش آموزان باید با سلاح قلم و با افزایش بصیرت انقلابی در پی بازشناسی شهدا و معرفی آنان به نسل‌های جدید باشند.

فرمانده سپاه شهدا آذربایجان غربی گفت: امروز علم اسلام ناب محمدی همچنان در ایران و با هدایت رهبری فرزانه انقلاب اسلامی آیت الله خامنه‌ای برافرشته است.

تقدیم 777 شهید دانش آموز از آذربایجان غربی

وی با بیان اینکه قشر دانش آموز در دفاع مقدس بیشترین شهید را تقدیم انقلاب کرده است گفت: در استان آذربایجان غربی 777 شهید دانش آموز در دوران دفاع مقدس تقدیم نظام اسلامی شده است.

خرم گفت: در دوران جنگ تحمیلی 143 شهید نیز از قشر فرهنگیان و آموزش و پرورش جان شیرین خود را فدای این آب و خاک و نظام اسلامی کرده‌اند.

وی تصریح کرد: امروز قشر فرهنگی و دانش آموزان همچون دیگر اقشار جامعه با شهدای خود تجدید پیمان کرده و بر صراط برحق شهدا تاکید می‌کنند و برای ادامه این مسیر همگی شعار محوری کنگره 12 هزار شهدای آذربایجان غربی که آذربایجان جانباز؛ خامنه‌ای دن آیریلماز انتخاب شده است را سر می‌دهند.

تقدیم 146 شهید فرهنگی از آذربایجان غربی

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی نیز در این مراسم گفت: این استان در طول سالیان دفاع مقدس 777 شهید دانش‌آموز و 143 شهید از جامعه فرهنگیان را تقدیم نظام اسلامی کرده است.

فریدون سید مصطفوی با اشاره به نقش آموزش و پرورش در دوران دفاع مقدس اظهار داشت: امروز خداوند را شاکرم که توفیقمان داد روزگارمان را به یاد و نام شهدای استان همیشه مؤمن و انقلابی‌مان آذربایجان غربی گره بزنیم، به ویژه شهدایی که از مدرسه عشق برخاستند، هر آنچه که نام دنیا بود هر آنچه مقام و شهرت بود یکجا به دنیا سپردند و رفتند.

وی تصریح کرد: آنان، رفتند تا ما بمانیم و حافظ آبرو و حرمت انسانها باشیم و حافظ قامت بلند آرمان‌های انقلاب باشیم.

شهدای دانش آموز مدرسه را در پشت خاکریزها برپا کردند

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: آن نسل با اینکه مدرسه را پشت خاکریزها زدند تا شمع علم و اخلاق خاموش نشود اما در دل خانواده‌هایشان، غمشان فرو نخوابیده و وصیت‌هایشان از طنین نیافتاده است، مدام ما را صدا، می‌زنند، در سر هر کوچه و خیابانی، مقابل هر کلاس و مدرسه‌ای، رفتارهای ما را نظاره می‌کنند و اهالی مدرسه را بیشتر خطاب قرار می‌دهند که آینده را چگونه باید آباد ساخت.

سیدمصطفوی افزود: از خداوند عاجزانه می‌خواهم همواره ما را خادم آنان قرار دهد و از خدمت به نام و یادشان هیچ چشمداشتی در دلمان باقی نگذارد چرا که 777 دانش آموز، 143 معلم استان، بی ادعا و با شوق بندگی به خدا پیوستند، در آن روزها، ما  شاهد بودیم که شهدایمان در وقت خدمت و تحصیل در وقت شهید شدن، به هیچ مقام دنیایی دل نبسته بودند.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: لذا در مقابل مقام آنها، در مقابل غم ناپیدای خانواده‌های این شهیدان، سر فرود می‌آورده و عرض می‌کنیم که ما نیز نسلی را تربیت خواهیم کرد که مدافع دین و انقلاب باشند و با تلاش‌های مان، رضایت خداوند را در خدمت به مردم شریف، به نمایش خواهیم گذاشت.

حضور 18 هزار بسیجی دانش آموز و فرهنگی در آذربایجان غربی

وی تصریح کرد: میهمانان عزیز، معلمان شریف و دانش آموزان آینده ساز امروز شهدا ما را پذیرفته‌اند که مهمان آنها شده‌ایم، از این فرصت معنوی استفاده کرده و به‌طور مختصر از حضور شهدای تعلیم و تربیت در جبهه‌ها و نحوه شهادتشان تحلیل و گزارش بسیار کوتاه بدهم.

سیدمصطفوی اظهار داشت: در جریان 8 سال دفاع مقدس از همه شهرهای استان، 4568 نفر برای جبهه‌ها اعزام شده بودند و هر شهری از این استان شهیدانی از معلمان و دانش آموزان تقدیم انقلاب کرده است،  از این جمع رزمنده،1680 نفر به افتخار جانبازی و آزادگی نائل آمده‌اند و هم اکنون نیز، آموزش و پرورش استان با 18 هزار و 500  نفر بسیجی، این نهاد را در اوج تعهد قرار داده است.

وی افزود: برابر مستندات، معلمان و دانش آموزان آذربایجان غربی، حداقل در 18 عملیات جنوب کشور و 20 عملیات درون استانی حضور داشته‌اند.

کوچک ترین شهدای دانش آموز آذربایجان غربی

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: 920 نفر  از معلمان و دانش آموزان استان در بمباران شهرها، بمباران شیمیایی، ترور، مناطق مین گذاری شده و در جبهه‌های جنوب، شمال غرب و درون استان به شهادت رسیده‌اند.

وی بیان کرد:  حداقل سن دانش آموزان شهید، 7 سال (کلاس اول ابتدایی) حداکثر سن دانش آموز شهید، 18 سال (سال چهارم متوسطه) است.

سیدمصطفوی اظهار داشت: حداقل سن معلم شهید، 20 سال (فوق دیپلم) حداکثر سن معلم شهید، 40 سال (لیسانس) بود.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: بعد از این تحلیل کلی، باید به عرض برسانم به همت همکارانم در کمیته فرهنگ و آموزش و با همکاری کنگره ملی بزرگداشت 12000 شهید استان، برنامه‌ها و اقدامات زیادی به انجام رسیده است.

وی افزود: این اقدامات شامل تشکیل 14 اجلاسیه شهرستانی، تدوین  ده هزار نامه دانش آموزی در 15 جلد تحت عنوان نامه‌ای به یک شهید، آماده سازی 143 تابلوی پرتره از معلمان شهید استان، برگزاری دوره ضمن خدمت از کتاب سردار بدر (شهید مهدی باکری) برای تمام همکاران استان، طراحی و ساخت نماد معلمان و دانش آموزان شهید در صحن اداره کل و نصب 50 یادمان از شهدا در 50 مدرسه استان از جمله آن است.

فعالیت بسیج فرهنگیان و بسیج دانش آموزی در آذربایجان غربی

سید مصطفوی اظهار داشت: صدالبته، هرچه در این راه گام برداریم کم پیموده‌ایم  و لیکن در این سالها، به اتفاق همکاران شریفم و به وسع خود، عهد بسته بودیم نسبت ما با شهدایمان، نسبت عقیده و جهاد است لذا باید همگی بکوشیم، تا نام و یاد شهیدانمان پر فروغ بماند و هر برنامه‌ای که مربوط به شهدای 8 سال دفاع مقدس، بسیج فرهنگیان و بسیج دانش آموزی و مدافعان حرم است آن را در اولویت خود قرار دهیم و با این عهد از درگاه الهی استمداد می‌کنیم که دنیا  و آخرتمان را با جبهه و جهاد و با یاد شهدا قرین سازد انشالله.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: از همه خادمان اهل بیت شهید در آموزش و پرورش، از فرماندهی محترم سپاه شهدا، اعضای محترم ستاد کنگره ملی بزرگداشت 12000 شهید، از مقامات عالی استان از نماینده محترم ولی فقیه در استان و یکایک عزیزانی که ما را همراهی کردند، از درگاه باریتعالی، اجر دنیا و آخرت مسألت می‌کنم و از خداوند منان شاکرم که پایان خدمت اداری‌ام را به این رسم پربرکت پیوند زد و افتخار یافتم با این خاطره معنوی از محضر همکاران و دانش آموزان عزیز استان، مرخص شده و بازنشستگی‌ام را آغاز کنم.

تحلیل آخرین اوضاع منطقه غرب آسیا

در این اجلاسیه جانشین مشاور و دستیار رهبر معظم انقلاب اسلامی به تحلیل اوضاع منطقه و بررسی آخرین نقشه و دسیسه دشمن در غرب آسیا پرداخت و از نقش شهدای دانش آموز در دوران دفاع مقدس تجلیل کرد.

سردار علی شمشیری با تجلیل از نقش شهدای دانش‌آموز و قشر فرهنگی در دوران دفاع مقدس اظهار داشت: جانفشانی، رشادت و در نهایت شهادت دانش‌آموزان و معلمان در برابر ابرقدرت‌ها و مستکبران سبب اقتدار امروزی جمهوری اسلامی شده است.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان و معلمان پشتوانه‌های حقیقی انقلاب هستند و شهدا الگوهای انقلاب هستند و باید همه با هم در صدد نابودی اسرائیل برآییم، افزود: توسعه و ترویج فرهنگ تاثیر به سزایی درون تمام ملت‌ها دارد و امروز به سبب گسترش این تفکر شاهد تقویت جبهه مقاومت در منطقه هستیم و در سال‌های اخیر مقاومت‌ مردم منطقه به جهانیان آموخت که می‌توان در مقابل ابرقدرت‌ها ایستاد و با آنان مقابله و مبارزه کرد.

پیروزیهای پی در پی جبهه مقاومت در مقابل استکبار

جانشین دستیار و مشاور فرمانده کل قوا گفت: در دهه‌های اخیر دشمنان از توان مقاومت وحشت کردند بنابراین درصدد نابودسازی ‌برآمدند اما همگان دیدند که با بدترین نوع شکست روبه‌رو شدند به طوری که در جریان اشغال لبنان و پیروزی حزب الله در منطقه، نیروهای مقاومت حزب‌الله موفق شدند پس از 20 سال با مقاومت و تلاش، دشمنان ذلیل شده را از کشور بیرون کنند و تفکر مقاومت و حزب‌الله را نیز در منطقه تقویت کنند.

وی اظهار داشت: پیروزی نیروهای جبهه مقاومت بر رژیم خود خوانده داعش صفحه جدیدی از توفیقات تفکر بسیجی است و بهفضل خدا بسیج صدها میلیونی در سراسر جهان در حال گسترش است چرا که بسیج در مقابله تمام غائله‌های جهانی حضوری مستمر دارد.

جانشین دستیار و مشاور فرمانده کل قوا گفت: بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در تشکیل نیروی بسیج می دانستند که با وجود چنین نیروی مردمی ابرقدرت‌ها نمی‌توانند ظلمی علیه مردم مسلمان جهان داشته باشند.

شکست مفتضحانه داعش با وجود داشتن 70 کشور حامی

وی با بیان اینکه در 6 سال اخیر حمایت 70کشور از داعش نتوانست مانع از شکست این تکفیری‌ها در مقابل جریان مقاومت در منطقه شود و جبهه مقاومت پیروز نهایی نبرد حق علیه باطل است، افزود: در جریان جنگ اخیر با داعش نیروهای حزب‌الله و مردم سوریه علیرغم این‌که حدود 80 درصد خاک خود را از دست داده بودند، اما تاسی از تفکر مقاومت و الگوگیری از رهنمودهای امام خمینی(ره) ضربه‌ای جبران‌ناپذیر برای دشمنان وارد کرده و پیروز میدان باشند.

جانشین دستیار و مشاور فرمانده کل قوا گفت: با وجود اینکه جمهوری اسلامی ایران در زمان جنگ از سلاح‌های کمی برخوردار بود و هرگونه موشکی در اختیار نداشت اما جانانه از مملکت دفاع کرد و اکنون به فضل الهی ایران پنجمین قدرت موشکی جهان است.

وی تصریح کرد: پیش بینی امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه قرن حاضر زمان غلبه مستضعفین بر مستکبرین است، در حال تحقق است و امروز سید حسن نصرالله، سردار سلیمانی و دیگر بزرگان جبهه مقاومت با جان و دل به سخنان امام(ره) و رهبری عمل کردند و دلیل پیروزی آنها نیز همین مورد بود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار