روزنامه «صبح نو» در شماره 353 خود در تاریخ 15 آبان‌ماه در گزارشی باعنوان «روزنه نفوذ» خبر از زمزمه‌هایی برای تأسیس دفتر اتحادیه اروپا در تهران داده بود، اما چند روز بعد از این گزارش در 20 آبان‌ماه، آقای اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور در دیدار «فیل هوگان» کمیسیونر کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا از طی شدن مراحل نهایی برای تأسیس دفتر اتحادیه اروپا در تهران خبر داد و گفت: «این موضوع در دستور کار وزارت امور خارجه قرار گرفته است.»
کد خبر: ۵۲۶۱۳۶
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸ 18 November 2017
به گزارش تابناک : همچنین «فیل هوگان» با اشاره به اینکه برای نخستین بار است که یک کمیسیونر کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا به ایران سفر می‌کند، در این دیدار عنوان کرده که اتحادیه اروپا مایل است دفتری در تهران داشته باشد تا بتواند مفاد توافق‌نامه‌ها میان ایران و اتحادیه اروپا را بهتر و با سرعت بیشتری پیگیری کند.
 
سخنان جهانگیری اما در حالی مطرح شد که تمامی کشورهای اتحادیه اروپا یک روز هم برای برجام ایستادگی نکردند و از ترس آمریکا بانک‌های آنها حاضر به همکاری با ایران نشدند و درحالی که سخن از پایبندی بر برجام بر زبان‌هایشان جاری بود، صراحتاً راهبردهای آمریکا را در برابر ایران تأیید کردند. حتی روز دوشنبه 13 نوامبر، «آگنه روماته اسپاین» سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت: «همان‌طور که می‌دانید اتحادیه اروپا در حال حاضر تحریم‌هایی علیه نهادهای موشکی دخیل در برنامه موشک‌های بالستیک ایران اعمال کرده است.»
 

واشنگتن: آمریکا از وضع تحریم‌های اروپا علیه ایران استقبال می‌کند
 
بلافاصله هم یک مقام دولت آمریکا اعلام کرد که هرگونه اقدام اتحادیه اروپا در اعمال تحریم‌های جدید علیه برنامه دفاع موشک بالستیک ایران «جالب و مفید» است.
با این شرایط اما معاون اول جمهوری اسلامی درست در بحبوحه بحث‌های مذاکرات موشکی که از سوی اتحادیه اروپا مطرح می‌شده، از جدی شدن تأسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران خبر می‌دهد؛ آن هم در شرایطی که این موضوع مخالفان جدی در داخل کشور دارد.
 

لاریجانی : به هیچ وجه مصلحت نمی‌دانیم دفتری از اروپا در ایران فعال باشد
 
آقای محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه 20 آبان 96 در گفت‌وگو با «میزان» درباره بحث راه اندازی دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در تهران گفته است : «دفتر روابط چند جهت دارد؛ یکی روابط تجاری و اقتصادی و فنی است که حالا نظر دولت است که تصمیم بگیرد چه کار باید کند که بنده البته نظر کارشناسی خود را راجع به این قسمت هم می‌گویم.»
 
وی درباره دلایل مخالفت خود می‌گوید: «راجع به حقوق بشر ما به هیچ وجه مصلحت
نمی‌دانیم دفتری از اروپا در ایران فعال باشد و دلیل خیلی محکم داریم. دلیل آن این است که پارلمان اروپا در سال گذشته مصوبه‌ای به اسم استراتژی روابط با ایران داشت که به کمیسیون اروپا ابلاغ کرد. در آنجا تأسیس دفتر ذکر و وظایف دفتر لیست شده است. در حوزه اقتصاد، آمده است که باید این دفتر زمینه‌های توسعه صادرات کالاهای اروپایی به ایران را باز کند. حالا مثلاً چه بازاری است که در ایران کالای اروپایی ندارد؟ امثال این موضوعاتی که هیچ یک، از لحاظ ما به اقتصاد خوش بنیان برای کشور خیلی معنا ندارد؛ اما در مورد حقوق بشر به این دفتر مسوولیت‌هایی داده که خیلی مسوولیت‌های رسوایی است.»
به اروپایی‌ها خوشامد نمی‌گوییم
 
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه تأکید کرده: «گفته شده این دفتر در تهران باید منظم مانیتور کند که نیروهای سکولار در ایران تحت فشار قرار نگیرند! و یا نیروهای سکولار در ایران میدان فعالیت داشته باشند! و یا کسانی که در فتنه ۸۸ تحت فشار قرار گرفتند هم از زندان و ممنوعیت‌ها خارج شوند و میدان فعالیت داشته باشند و وضعیت اقلیت‌ها، همجنس‌گرایان و خیلی موضوعات دیگر را دنبال کند. این دفتر با این لیست خیلی مشعشع از مسوولیت‌ها، به هیچ وجه در ایران مورد استقبال و خوش آمد قرار نخواهد گرفت.»
 
لاریجانی خاطرنشان کرد: «راجع به بقیه امور چون امور اقتصادی باید گفت که حتی کشورهای اروپایی در تعامل اقتصادی با ایران منتظر اتحادیه نیستند و همه با ایران کار می‌کنند، مثلاً آلمان منتظر خانم موگرینی نیست، این دفتر اقتصادی عمدتاً برای کشورهای آفریقایی و عقب افتاده است که یک بودجه‌ای را اروپا هر سال می‌گذارد و این بودجه‌ها را مثل خیریه تقسیم می‌کنند و این مربوط به ما نیست؛ یعنی می‌خواهم بگویم حتی در مورد مسائل اقتصادی هم تشکیل یک دفتری به اسم دفتر اتحادیه اروپا در تهران کار معقولی نیست؛ اما در مورد حقوق بشر صددرصد مخالفم.»
 

آغازی بر ماجرا
 
موضوع تأسیس دفتر دائم اتحادیه اروپا در تهران به سفر اردیبهشت‌ماه سال گذشته « فدریکا موگرینی» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران برمی‌گردد. دکترمحمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از گفت‌وگوی طرفین برای آماده‌سازی و انجام اقدامات لازم اداری به منظور افتتاح دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در ایران سخن گفت؛ سخنانی که حاکی از توافق ایران و اروپا برای راه‌اندازی این دفتر بود.
 
پس از انجام این گفت‌وگوها بود که پارلمان اروپا در آبان‌ماه سال گذشته، قطعنامه‌ای به منظور عادی‌سازی روابط این اتحادیه با جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد؛ طرحی که در آن موضوع هماهنگی سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ریاست موگرینی برای گشایش یک دفتر نمایندگی در ایران نیز در ارتباط با عادی‌سازی روابط با ایران مطرح شد.
 
چند روز پس از تصویب این طرح، آقای مجید تخت‌روانچی، معاون سیاسی تازه منصوب شده دفتر رییس جمهور، اعلام کرد: «مراحل داخلی بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در تهران در حال انجام است و ظرف چند ماه آینده این کار صورت خواهد گرفت» اما آقای بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه یک روز بعد از موضع تخت‌روانچی گفت: «زمان گشایش را نمی‌توان پیش‌بینی کرد. موضوع دفتر بحثی تمام شده و قطعی نیست. موضوعی است که مطرح شده و در حال بررسی هستیم و در سطح کارشناسی مطالعه می‌کنیم و در سطوح عالی‌تر بعداً تصمیم خواهیم گرفت.»
 

هوشیاری مسوولان
 
البته موضوع تأسیس دفتر اتحادیه اروپا در تهران با توجه به احتمال دخالت این اتحادیه در مسائل داخلی کشورمان، مخالفان سرسختی دارد و مسوولان ارشد دولت نیز به این درخواست تاکنون پاسخ روشن و مثبتی نداده‌اند؛ از جمله آقای کمال خرازی رییس شورای راهبردی روابط خارجی که در پاسخ به پیشنهاد موگرینی برای تأسیس دفتر دائم اتحادیه اروپا در تهران، گفته بود: «در مسأله روابط دوجانبه از گسترش روابط میان ایران و اتحادیه اروپا متناسب با تقویت اعتماد متقابل استقبال می‌کنیم، اما هنوز حمایتی که برای سرمایه‌گذاری و تقویت همکاری‌های اقتصادی توقع داشتیم، دریافت نکرده‌ایم.»
 
همچنین بر اساس گفته‌های برخی دیپلمات‌های ارشد وزارت خارجه، دفتر اتحادیه اروپا در تهران تأسیس نخواهد شد چراکه این موضوع مغایر با امنیت ملی و منافع کشور است.
با این وجود، از سایر مسوولان کشوری انتظار می‌رود که با درنظر گرفتن منافع ملی و عدم اجازه به قدرت‌های خارجی برای مداخله در امور داخلی کشورمان، که مطالبه رهبر انقلاب از تمامی دولت‌ها نیز بوده است، به این موضوع ورود کرده و اجازه نادیده گرفتن عزت و منافع ملی ایرانیان را ندهند.





منبع : ساعت 24 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار