بر این اساس انتظار می رود کاخ سفید تحریم های جدیدی را در حوزه های مختلف بخصوص علیه سپاه پاسداران و بخش دفاعی و موشکی ایران وضع کند. مقامات و مسئولان جمهوری اسلامی پیش تر گفته بودند اجرای قانون کاتسا با واکنش کوبنده و قاطع ایران روبه رو خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ها، قانون کاتسا قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم است که بر اساس آن ایران، کره شمالی و روسیه را هدف گرفته است. این قانون راهبرد منطقه ای مقابله با تهدیدهای متعارف و غیرمتوازن ایران در خاورمیانه و شمال آفریقا، اعمال تحریم های بیشتر در پاسخ به برنامه موشک های بالستیک ایران، اعمال تحریم های مرتبط با تروریسم، اعمال تحریم های بیشتر در رابطه با اشخاص مسئول در نقض  ادعایی حقوق بشر، اعمال تحریم های تسلیحاتی، تداوم تاثیر تحریم های مرتبط با حمایت ایران از تروریسم، گزارش درباره هماهنگی تحریم ها میان ایالات متحده و اتحادیه اروپا و گزارش درباره شهروندان آمریکایی بازداشت شده در ایران را شامل می شود.

گفتنی است قانون کاتسا چهارم مرداد 96 در مجلس نمایندگان آمریکا با ۴۱۹ رای موافق و تنها ۳ رای مخالف به تصویب رسید و یک هفته بعد توسط دونالد ترامپ تائید و به قانون تبدیل شد. بر اساس این قانون دولت آمریکا موظف است ظرف 90 روز این تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کند.

قانون کاتسا نسخه اصلاح شده طرحى بود كه پنجشنبه 27 خرداد 96، در سنای آمریکا به بهانه آنچه که مقابله با اقدامات ثبات زدای ایران نامیده می‌شد، با 98 رای به تصویب رسیده بود.

سنای طرح «مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران» را در ۳ محور موشکی، تروریسم و حقوق بشر به‌گونه‌ای طراحی کرده بود که در صورت اعمال آن، اصلی‌ترین حوزه درگیر با تحریم‌ها حوزه اقتصاد خواهد بود. این طرح به سبب گستردگی دایره شمول، مادر تحریم ها یا سیاهچاله تحریم ها نام گرفته بود.

به اذعان بسیاری از کارشناسان و تحلیل گیران، عمده تمرکز طرح تحریمی و ضدبرجامی کاتسا بر روی توان دفاعی و تسلیحاتی جمهوری اسلامی و ضربه زدن به نیروهای مسلح ما معطوف شده است؛ طبق این طرح اشخاص دخیل در برنامه موشکی بالستیک ایران و کسانی که با آنها داد و ستد دارند، مورد تحریم قرار می‌گیرند.

اجرایی شدن کاتسا منجر به تحریم سپاه پاسداران و نهادهای وابسته و زیرمجموعه آن خواهد شد. از سوی دیگر شرکت ها، بانک ها و افرادی که اقدام به مراوده با سپاه نمایند مشمول تحریم قرار خواهند گرفت. از این رو باید گفت آمریکایی ها علاوه بر محدود کردن فعالیت محور مقاومت در منطقه، تضعیف قابلیت های دفاعی ایران و ایجاد شکاف در جامعه و در نهایت خودتحریمی را هدف گرفته اند.

واکنش ایران به قانون کاتسا چه خواهد بود؟

با استناد به قانون کاتسا، آمریکا می تواند هر زمان که اراده کند جمهوری اسلامی را تحریم نماید؛ چرا که کاخ سفید می تواند هر اقدام ایران را ذیل اقدامات بی ثبات کننده تعریف نماید. در این صورت احتمال بازگشت تحریم هایی که به علت برجام برداشته شدند قوت می گیرد. همچنین بدون شک قانون کاتسا نقض کننده بندهای مختلف برجام از جمله بندهای 26، 28، 29 و 30 است و بدون شک فضای سرمایه گذاری خارجی در ایران را ناامن خواهد کرد.

گفتنی است در جریان بررسی این طرح در مجلس نمایندگان آمریکا، اد رویس، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، ایران را به حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر متهم کرد! سیسیلینی، نماینده کنگره آمریکا هم این تحریم‌ها را ناقض برجام ندانست و حتی گفت که این طرح تحریمی برجام را تقویت می‌کند!.

حدود سه هفته پیش اما سردار سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در  جلسه‌ی شورای راهبردی سپاه با تشریح اقدامات خصمانه امریکایی ها در ماه های اخیر علیه ملت ایران و تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی اجرای قانون کاتسا را معادل با خروج یک جانبه امریکا از برجام می داند، گفت: همانطور که در گذشته نیز اعلام کرده ایم؛ در صورتی که قانون تحریم‌های جدید آمریکا اجرا شود این کشور باید پایگاه‌های منطقه‌ای خود  تا شعاع 2 هزار  کیلومتری برد موشک‌های ایران را منتقل کند.

سید عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه نیز به مصوبه تحریمی آمریکا موسوم به «تحریم‌های مادر» واکنش نشان داد و صبح چهارشنبه 4 مرداد 96 در حاشیه اجلاس مقابله با حمله سایبری با حضور در جمع خبرنگاران گفت که «اقدامی که کنگره آمریکا در حال انجام دادن آن است و قانون جدیدی که علیه ایران، روسیه و کره شمالی در حال تصویب است یک اقدام خصمانه کاملا روشن و بین علیه جمهوری اسلامی ایران است و با واکنش قطعی جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد».

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز 17 مهرماه در پاسخ به سوال که اگر آمریکا قانون کاتسا را اجرا کند واکنش ایران چه خواهد بود تصریح کرد:‌ امیدواریم که آمریکایی‌ها در ادامه خطاهای استراتژیکی که تاکنون انجام داده‌اند این اقدام را انجام ندهند و دور اندیشی لازم را داشته باشند.

قاسمی اضافه کرد: اگر آمریکایی‌ها به سمت چنین تصمیمی حرکت کنند پاسخ ایران قاطع، کوبنده و سخت خواهد بود و تصور می‌کنم که در آن هنگام ایالات متحده باید تمام عوارض این تصمیم را بپذیرد چرا که پاسخ ارائه شده قاطع و سخت است و امیدواریم که آنها در این مسیر حرکت نکنند.

 دیروز رئیس قوه‌قضاییه نیز در جلسه مسئولان عالی قضایی گفت: اجرای «قانون کاتسا» به معنای تحریم نیروی مسلح رسمی یک کشور است و می توانند به بهانه همکاری دولت ایران با سپاه حتی دولت را تحریم کنند.

تدارک خزانه‌داری آمریکا برای اجرای کاتسا

طبق اعلام خزانه‌داری آمریکا این نهاد آمریکایی به منظور اجرای بند (ب) ۱۰۵ از «قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها» (کاتسا) مقررات داخلی خود در زمینه «تحریم‌های مرتبط با تروریسم جهانی» را اصلاح کرده است. این بند از قانون یاد شده دولت آمریکا را به اعمال تحریم‌های مرتبط با تروریسم علیه اشخاص خارجی که مقام‌ها، مأموران یا وابستگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند، موظف می‌کند.

حدود سه هفته پیش نیز وزارت خزانه‌داری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که این وزارت‌خانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را شامل فرمان اجرایی تروریسم جهانی 13224 و مطابق با قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم (کاتسا) می‌داند.

دستور اجرایی 13244 در سال 2001 توسط جرج بوش رئیس جمهور وقت آمریکا صادر شد. در این دستور تحریم‌های مهمی علیه سازمان‌هایی که از نظر آمریکا تروریستی محسوب می‌شوند، وضع شده است. طبق این دستور اجرایی اگر یک نهاد یا سازمان یا فردی به عنوان تروریستی شناسایی شود، مشمول تحریم‌های ثانویه بانکی و غیر بانکی آمریکا می‌شود.