معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه از موارد مورد توجه در تولید 5 میلیون تن محصولات کشاورزی خام فروشی و عدم فرآوری محصولات است، تأکید کرد: این خام فروشی هیچ مزیتی برای استان ندارد به نوعی از دست دادن منابع بدون ایجاد ارزش‌افزوده است.
کد خبر: ۵۱۶۷۵۶
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰ 30 October 2017
معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی جهاد کشاورزی استان همدان از احداث ۷۲ سردخانه در استان همدان خبر داد و گفت: بخش عمده‌ای از محصولات کشاورزی تولیدی همدان خام فروشی می‌شود.

به گزارش تسنیم، محمدرضا شهسواری در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه ایجاد صنایع تبدیلی از جمله موارد مورد توجه است، اظهار داشت: همدان جز استان‌هایی است که بخش عمده‌ای از مبنای اقتصاد این استان بخش کشاورزی است.

وی با بیان اینکه 27 درصد از اشتغال فعالان اقتصادی استان در بخش کشاورزی است، افزود: یک‌سوم ارزش‌افزوده تولیدات اقتصادی استان در بخش کشاورزی است.

شهسواری با تأکید بر اینکه سالانه 5 میلیون تن محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شود، تصریح کرد: این میزان تولید محصولات کشاورزی ارزش بسیار بزرگی در اقتصاد استان ایفا می‌کند.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه از موارد مورد توجه در تولید 5 میلیون تن محصولات کشاورزی خام فروشی و عدم فرآوری محصولات است، تأکید کرد: این خام فروشی هیچ مزیتی برای استان ندارد به نوعی از دست دادن منابع بدون ایجاد ارزش‌افزوده است.

شهسواری با بیان اینکه در همین راستا صنایع تبدیلی از موارد مورد توجه است، عنوان کرد: سعی بر این است که با به‌کار‌گیری توانمندی‌های بخش خصوصی کارخانه‌هایی در سطح استان برای فرآوری محصولات کشاورزی ایجاد شود.

وی با تأکید بر اینکه در این خصوص اتفاقات خوبی رخ داده و محصولات استان به صورت خام در بازار عرضه نمی‌شود، ابراز کرد: این اقدام سبب کاهش ضایعات محصولات کشاورزی شده و بخش بیشتری از محصولات کشاورزی را در اختیار ما قرار می‌دهد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه دومین مزیت فرآوری محصولات ایجاد ارزش‌افزوده است، گفت: این امر سبب اقتصادی شدن فعالیت‌های کشاورزی و ایجاد اشتغال می‌شود.

شهسواری اظهار داشت: برای فرآیند فرآوری اقدامات خوبی صورت گرفته و با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی استان برای در حوزه صنایع تبدیلی برای فرآوری 4 میلیون 200 هزار تن محصول مجوز صادر شده است.  

وی با بیان اینکه فرایند ایجاد صنایع تبدیلی فرایندی مبتنی بر مشارکت 100 درصدی بخش خصوصی است، افزود: جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت در ایجاد صنایع تبدیلی نقش مستقیمی ندارند.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی جهاد کشاورزی استان همدان با تأکید بر اینکه بیش از 414 فقره پروانه بهره‌برداری برای واحدهای صنایع تبدیلی به بخش خصوصی داده شده است، تصریح کرد: با صدور این تعداد پروانه تولید فرآوری 3 میلیون 220 هزار تن محصول پیش‌بینی شده است که برای این میزان 4 میلیون و 200 هزار تن از محصولات استان قابل‌مصرف است.

شهسواری عنوان کرد: از مهم‌ترین فعالیت‌های صنایع تبدلی که در استان می‌توان به فعالیت واحدهای لبنی، تسویه و بسته‌بندی کشمش، تولید و بسته‌بندی انواع ترشی و شوری، کشتاری، خوراک دام و طیور و واحدهای سردخانه‌ای اشاره کرد.

وی با تأکید بر اینکه پرداخت تسهیلات بانکی از ابرازهای حمایتی در شکل‌گیری صنایع تبدیلی است، ابراز کرد: امسال 76 فقره پرونده به ارزش 98 میلیارد و 715 میلیون تومان به سیستم بانکی معرفی شده است که از این تعداد 25 طرح به مبلغ 17 میلیارد تومان مصوب و در حال پیگیری است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی جهاد کشاورزی استان همدان بیان کرد: بخشی از این اعتبار برای سرمایه در گردش واحدها و بخشی هم برای ایجاد و توسعه واحدهای موجود صرف می‌شود.

شهسواری با اشاره به اینکه در بخش فرآوری سیب‌زمینی به اندازه کافی سرمایه‌گذاری نشده است، بیان کرد: سرمایه‌گذاری در فراوری سیب‌زمینی نیازمند 30 الی 40 میلیارد تومان اعتبار است.

وی با بیان اینکه ساخت 72 پروژه سردخانه در استان همدان در حال انجام است، گفت: این واحد‌ها بین 20 تا 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و 215 هزار تن ظرفیت سردخانه‌ای ایجاد می‌کنند.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی جهاد کشاورزی استان همدان با تأکید بر اینکه از 245 واحد صنایع تبدیلی موجود در استان همدان 70 واحد تعطیل است، اظهار داشت: تعداد کمی از واحد‌های صنایع تبدیلی استان با صد در صد ظرفیت اسمی فعالی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار