معاون برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به ضرورت صرفه‌جویی آب در بخش کشاورزی گفت: محصولات پسته، زعفران و گیاهان دارویی جایگزین محصولات پر آب‌خواه در استان یزد می‌شوند.
کد خبر: ۵۰۰۳۸۶
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶ 27 September 2017
به گزارش «تابناک یزد»عباس حاجی‌حسینی در همایش استحصال آب و اقتصاد مقاومتی که در سالن شهید بهشتی اداره حفظ نباتات یزد برگزار شد با اشاره به هفته دفاع مقدس اظهار داشت: هفته دفاع مقدس نماد پیروزی رزمندگان اسلام برای دنیای کفر است. رزمندگان ما با رشادت و ایستادگی خود به جهانیان ثابت کردند که می‌توان با ملاک‌های الهی در برابر قدرت‌های مادی ایستاد و پیروز شد.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها و محدودیت‌های بخش کشاورزی موضوع آب است بخصوص برای استانی چون یزد که بارندگی کمی را در سال تجربه می‌کند. بارندگی ما در سال گذشته چیزی حدود به 60 میلی‌متر بود که آن‌هم باقدرت تبخیر سالیانه سه هزار و 200 متر که موجب شکننده بودن اقلیم این منطقه شده است.

معاون برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی استان یزد ادامه داد: سطح زیر کشت در استان یزد 118 هزار هکتار است که از این مقدار هزار و 420 هکتار را سطح زیر کشت گلخانه‌ای به خود اختصاص داده است که این‌یکی از موفقیت‌های بزرگ برای استان است.

حاجی حسینی در ادامه میزان محصولات زراعی در استان یزد را 780 هزار تن در سال اعلام کرد و تأکید کرد: به‌طورکلی میزان ارزش ماهانه محصولات دامی، زراعی و باغی استان یزد سه هزار و 600 میلیارد تومان است. مجموع آب قابل استحصال در استان یزد 124 میلیون مترمکعب است که از این میزان 82 درصد در بخش کشاورزی، 11 درصد در بخش شرب و 7 درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: اکنون راندمان آب در بخش کشاورزی 44 درصد است که در نظر داریم این میزان در افق 1404 به 57 درصد و در افق 1420 به 67 درصد افزایش پیدا کند. یکی از مواردی که تا حد زیادی می‌تواند به ‌صرفه‌جویی آب در بخش کشاورزی کمک کند جایگزینی کشت محصولات کم آب خواه به‌جای محصولات پر آب خواه است که در دستور کار جهاد کشاورزی استان یزد قرارگرفته است.

وی توسعه تشکل‌های آب بران را یکی دیگر از اقدامات مهم درزمینهٔ صرفه‌جویی آب در بخش کشاورزی دانست و اظهار داشت: با هماهنگی‌هایی که با آب منطقه‌ای یزد صورت خواهد گرفت در جهت تقویت این تشکل مهم اقداماتی صورت خواهد گرفت.

معاون برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی استان یزد بابیان اینکه 30 درصد از محصولات زراعی و باغی در حدفاصل مرحله تولید تا مصرف از بین می‌رود گفت: با حمایت از ایجاد صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی می‌توان تا حد زیادی در موضوع آب صرفه‌جویی کرد؛ زیرا آب فراوانی برای تولید محصولاتی که به‌واسطه نبود صنایع تبدیلی از بین می‌روند استفاده می‌شود.

حاجی حسینی اذعان کرد: برای صرفه‌جویی آب در حوزه کشاورزی که بخش قابل‌توجهی از آب استحصال‌شده در استان یزد را می‌بلعد باید تلاش زیادی کرد. با اجرای برنامه‌هایی چون ساخت استخرهای ذخیره آب کشاورزی، لوله‌کشی مسیرهای انتقال آب به مزارع و زمین‌های کشاورزی، راه‌اندازی و استفاده از روش‌های آبیاری نوین و ... می‌توان تا حد زیادی از هدر رفت آب جلوگیری کرده و راندمان آب در بخش کشاورزی را بالا برد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار