نوری با اشاره به فعالیت پژوهشکده انگور و کشمش ملایر از سال 91 اظهار کرد: امسال برای نخستین بار 16 دانشجوی دکترا در رشته های مرتبط با کشاورزی از این پژوهشکده فارغ التحصیل می شوند.
کد خبر: ۴۹۶۱۵۱
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵ 20 September 2017
رئیس پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر گفت: قرارداد مرکز پرتودهی گاما و الکترون پژوهشکده انگور و کشمش ملایر به عنوان سومین مرکز کشور و نخستین در غرب کشور تا 2 هفته آینده منعقد می شود.

به گزارش ایرنا حمید نوری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بین 100 تا 300 میلیارد ریال اعتبار برای راه اندازی این مرکز پیش بینی شده که بخشی از آن از منابع داخلی و یا منابع دانشگاه تامین و ممکن است در این زمینه از بخش خصوصی هم کمک بگیریم.

وی با بیان اینکه حدود یک هکتار زمین برای تاسیس و راه اندازی این مرکز در نظر گرفته شده بیان کرد: در دنیا کشورهای محدودی هستند که از این مرکز استفاده می کنند که در ایران برای نخستین بار در یزد با کمک اتحادیه اروپا ایجاد شد.

نوری ادامه داد: دومین مرکز نیز در قزوین توسط متخصصان داخلی در حال اجرا است و هنوز بهره برداری نشده و ملایر سومین شهر کشور است که از این تخصص و تکنولوژی با کمک سازمان انرژی هسته ای بهره مند می شود.

وی با تاکید بر اینکه در بخش صنایع غذایی و بسته بندی راهی جز این نیست که پرتودهی شوند افزود: ما نمی توانیم در آینده از طریق گازهای متنوع در صنایع مختلف استفاده کنیم.

رئیس پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر خاطرنشان کرد: این مرکز علاوه بر بخش کشاورزی در صنایع دارویی، پلیمرها، صنعت پزشکی، صنعت، محیط زیست و بهداشت کاربردهای فروان دارد.

دکتر نوری با بیان اینکه این مرکز جزء تکنولوژی هایتک محسوب می شود افزود: تمام شهرهای ما نیازمند چنین مرکزی هستند و فعالیت آن ایجاد صنایع جانبی را به دنبال دارد که موجب رونق اقتصادی در شهرستان و منطقه می شود.

وی اظهار کرد: مرکز پرتودهی گاما و الکترون دانشگاه ملایر با هدف اولیه پرتودهی محصولات کشاورزی از جمله انگور و کشمش شکل گرفته و در صدد هستیم با تحقیقات کاربردی و انجام طرح های تحقیقاتی با معرفی امکانات مرکز به سایر مراکز تولیدی و صنعتی، دانشگاهی و پژوهشی، حوزه های جدیدی از کاربرد پرتوفرآوری ایجاد کنیم.

وی استریلیزاسیون تجهیزات پزشکی، بهداشتی و ضد عفونی مواد غذایی به منظور کنترل انگل ها و عوامل بیماری زا، از میان بردن حشرات و افزایش دوره های انبارداری را از دیگر اهداف ایجاد این مرکز برشمرد.

نوری از دیگر برنامه های این مرکز به همکاری با سایر موسسات علمی، پژوهشی، سازمان انرژی اتمی و صنایع در راستای تقویت انگیزه های خودکفایی و توسعه پژوهش اشاره کرد و گفت: راه اندازی این مرگز گام بلندی برای موفقیت و جهش علمی دانشگاه ملایر است.

وی در خصوص پژوهشکده انگور و کشمش ملایر نیز گفت: در حال حاضر 40 طرح تحقیقاتی در این مرکز به اتمام رسیده و 16 طرح نیز در حال دفاع هستند.

نوری با اشاره به فعالیت پژوهشکده انگور و کشمش ملایر از سال 91 اظهار کرد: امسال برای نخستین بار 16 دانشجوی دکترا در رشته های مرتبط با کشاورزی از این پژوهشکده فارغ التحصیل می شوند.

نخستین پژوهشکده انگور و کشمش کشور سال 91 در دانشگاه ملایر فعالیت خود را آغاز کرد که در قالب پنج گروه پژوهشی به زراعی، به نژادی، تبدیل و نگهداری، علوم محیطی و علوم اقتصادی و بازار فعالیت های پژوهشی خود را انجام می دهد.

این پژوهشکده سال 93 موفق به اخذ مجوز از سازمان انرژی اتمی برای ایجاد و راه اندازی مرکز پرتودهی گاما و الکترون با فناوری هسته ای شد.

دانشگاه با بیش از 6 هزار دانشجو در محور چهار کیلومتری ملایر به اراک واقع شده است.

شهرستان ملایر با دارا بودن جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر در 75 کیلومتری شهر همدان واقع شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار