مدیر جهاد کشاورزی طبس با بیان اینکه این شهرستان مقام نخست سطح زیرکشت و تولید خرمای خراسان جنوبی را دارد گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال از سطح زیرکشت هزار و ۵۷۳ هکتار باغات خرما میزان ۵ هزار تن خرمای اصلاح شده و بومی برداشت شود.
کد خبر: ۴۸۱۰۰۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹ 20 August 2017
داوود بخشایی در گفت‌وگو با خبرنگار در بیرجند، اظهار داشت: کار برداشت خرما در شهرستان طبس آغاز شد که سطح زیرکشت نخیلات در این شهرستان یک هزار و 573 هکتار است و پیش‌بینی می‌شود از این سطح حدود 5 هزار تن خرمای اصلاح شده و بومی برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی طبس گفت: تعداد بهره‌برداران خرما در این شهرستان را یک هزار و 500 نفر و ارقام عمده خرمای اصلاح شده کبکاب، زاهدی و مضافتی است.

بخشایی افزود: با توجه به شرایط مساعدآب و هوایی طبس خرمای تولیدی این شهرستان نسبت به خرمای تولیدی در استان‌های مبداء خرید پاجوش‌های اصلاح شده از کمیت و کیفیت بهتری برخوردار است.

وی با بیان اینکه شهرستان طبس مقام اول سطح زیرکشت و تولید خرمای استان را به خود اختصاص داده است و محصول تولیدی در بازار شهرستان طبس و شهرهای اطراف عرضه می‌شود اظهار داشت: مهمترین اقدامات انجام شده در سال زراعی امسال توزیع 2 هزار اصله نهال کشت بافت یارانه دار ارقام زاهدی، پیارم، خنیزی، شی‌شی، برحی، ربی، رنگ نو و 3 هزار و 200 اصله پاجوش خرما یارانه‌دار رقم مضافتی بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی طبس گفت: با توجه به اقدامات انجام شده در سال‌های اخیر به ویژه توزیع پاجوش و نهال کشت بافت ارقام مرغوب و تجاری حدود یک هزار و 255 هکتار از نخیلات شهرستان (معادل 80 درصد) اصلاح شده که حدود 317 هکتار آن بومی است و در مجموع سطح بارده یک هزار و 145 هکتار و سطح نهال 428 هکتار است.

بخشایی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 7 هزار اصله نهال کشت بافت خرما برای توسعه نخلستان‌ها در گلخانه سازگاری شهرستان نگهداری می‌شود افزود: امسال با استفاده از اعتبارات استانی در بخش حفظ نباتات علیه آفات سوسک شاخدار خرما مبارزه تلفیقی در دو روستا صورت گرفته و در همین راستا تعداد 300 اصله نخل هرس و تکریب و 20 تله نوری جهت شکار نصب شده است.

وی اظهار داشت: همچنین برای ردیابی آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما 20 تله فرمونی نصب و مورد رصد قرار گرفت و برای مبارزه با آفت موش 100 کیلوگرم طعمه مسموم تهیه و توزیع و برای آشنایی بهره‌برداران با مراحل کاشت داشت و براشت خرما تعداد 150 اطلاعیه بین بهره‌برداران توزیع شده است.

بخشایی افزود: از محل طرح خرید خدمات گیاه پزشکی در بخش زراعی و باغی 5 نفر ناظر به کارگیری که سطح 250 هکتار از نخلستان‌های شهرستان را تحت پوشش قرار داده است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار