رئیس تنظیم بازار جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از افزایش قیمت ۶۰ درصدی سیب‌زمینی و ۸۸ درصدی پیاز سفید نسبت به سال گذشته در این استان خبر داد.
کد خبر: ۴۷۹۰۸۸
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴ 16 August 2017
محمدعلی بیجاری امروز در جلسه کمیسیون تنظیم بازار استان خراسان جنوبی با ارائه گزارش وضعیت قیمت اقلام اساسی در سطح بازار استان اظهار داشت: درخصوص مرغ و تخم‌مرغ باتوجه به بیماری‌های که سال گذشته در بحث پرندگان در کشور واقع شد تعداد زیادی از مرغداری‌ها ناچار شدند تولیدات خود را معدوم کنند که این موضوع سبب افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ شده است.

وی افزود: تخم‌مرغ نسبت به سال گذشته 62 درصد افزایش قیمت و نسبت به ماه قبل 5 درصد کاهش قیمت داشته است.

رئیس تنظیم بازار جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: قیمت حبوبات و نخود در نیمه اول مردادماه سال گذشته 7 هزار تومان بوده است که ابتدا تیرماه امسال به ده هزار و 500 تومان رسیده است و در نیمه اول مردادماه امسال 9 هزار و 500 تومان بوده که نسبت به سال گذشته 36 درصد افزایش و نسبت به ماه قبل 10 درصد کاهش داشته است.

بیجاری با اشاره به اینکه قیمت لپه 37 درصد نسبت به سال گذشته افزایش و دو درصد نسبت به ماه گذشته کاهش قیمت داشته است افزود: همچنین لوبیا چیتی 60 درصد نسبت به سال قبل افزایش و 10 درصد نسبت به ماه گذشته کاهش داشته است.

وی با اشاره به اینکه قیمت لوبیا قرمز نسبت به سال گذشته 19 درصد افزایش داشته است بیان کرد: زعفران نسبت به سال گذشته 22 درصد کاهش و نسبت به ماه قبل 7 درصد کاهش داشته و قیمتکشمش پلویی نسبت به سال قبل 10 درصد کاهش و نسبت به ماه قبل 38 درصد کاهش داشته است.

رئیس تنظیم بازار جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه خرما نسبت به سال قبل 9 درصد کاهش و نسبت به ماه قبل 44 درصد کاهش قیمت داشته است افزود: گردو با پوست نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش و نسبت به ماه قبل 6 درصد کاهش داشته و پسته خام نیز نسبت به سال گذشته 5 درصد افزایش و نسبت به ماه قبل 11 درصد کاهش قیمت داشته است.

بیجاری با اشاره به اینکه سیب‌زمینی نسبت به سال قبل 60 درصد افزایش قیمت و نسبت به ماه قبل 20 درصد کاهش قیمت داشته است گفت: پیاز سفید نسبت به سال گذشته 88 درصد افزایش و نسبت به ماه قبل 23 درصد کاهش قیمت داشته است.

وی بیان کرد: در زمینه سیب زمینی کاهش سطح زیرکشت این محصول را نسبت به سال گذشته شاهد بوده‌ایم که خوشبختانه برخی از استان‌ها که کشت سیب‌زمینی را انجام داده بودن محصول آنها وارد بازار شد و شاهد کاهش قیمت در مدت 10 روز گذشته در سطح ستان هستیم.

رئیس تنظیم بازار جهاد کشاورزی خراسان جنوبیافزود: هندوانه نسبت به سال گذشته 12 درصد کاهش و نسبت به ماه گذشته 38 درصد کاهش قیمت داشته است و قیمت خربزه نسبت به سال گذشته 28 درصد کاهش و نسبت به ماه قبل 54 درصد کاهش داشته است.

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان جنوبی نیز در این جلسه با بیان اینکه قیمت روغن نباتی 20 درصد افزایش داشته گفت: در استان با توجه به اشباع بازار و انباشتی که درسطح واحدهای عمده صنفی است فعلا قیمت روغن نباتی افزایش پیدا نکرده است.

علی تهوری بیان کرد: روغن نباتی 5 کیلویی جامد از 23هزار و 500 به 28 هزار و 750 تومان افزایش یافته است که فعلا با توجه موجودی سطح بازار استان قیمت قبلی عرضه می‌شود و پیش ‌بینی می‌شود در هفته‌های آینده با افزایش قیمت روغن نباتی در استان روبه‌رو باشیم.

وی افزود: در زمینه لبنیات نیز برخی از شرکت‌های لبنی بین 6 تا 10 درصد افزایش قیمت به ویژه در پنیرنسبت به ماه گذشته داشته‌ایم.

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان جنوبی تصریح کرد: در آهن آلات نیز از ابتدای تیرماه تاکنون 40درصد افزایش قیمتی داشته‌ایم.

تهوری در زمینه افزیش قیمت جوجه یک روز نیز بیان کرد: بعد از ابلاغ ستاد تنظیم بازار کشور و رعایت قیمت‌گذاری جوجه یک روزه به هزار و 800 تومان بازرسی‌‌های متعددی در سطح استان انجام شده که با چند نمونه تخلف و افزایش قیمت بیش از قیمت تعین شده روبه‌رو شدیم که می‌طلبد در راستای جلوگیری از تخلف و افزایش قیمت جوجه یک روز بیش از سطح تعیین شده همکاری و نظارت بیشتری صورت گیرد.

وی در زمینه لیبل گذاری بر روی گوشت قرمز افزود: پیرو ابلاغی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان جلسات متعدی برگزار شد که در استان با توجه به عدم تمایل واحدهای صنفی استان به گوشت قرمز نر لیبل‌های با رنگ آبی مخصوص گوشت گوسفند نرینه و لیبل‌های سفید رنگ برای گوشت گوسفند ماده تعیبیه و براساس آن قیمت تعیین شده است.

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان جنوبی تصریح کرد: با توجه به اینکه بیش از 70 درصد از کشتارگاه‌های استان از نوع و جنس ماده بوده‌اند و تمایل مردم به گوشت نر کمتر است کماکان افزایش قیمت گوشت قرمز و همچنین بازگشت حجاج و خروج دام مرغوب از استان از عوامل نگران کننده در سطح استان است که باید اقدام شود.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار