رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: نگران آینده کشاورزی استان نیستیم چون با سیاست‌هایی که دولت پیش رو دارد و توفیقاتی که تاکنون در این بخش به دست آورده در عرض چهار سال آینده مشکل منابع زیرزمینی آبی استان را حل خواهیم کرد.
کد خبر: ۴۷۹۰۷۹
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲ 16 August 2017
هاشم ولی‌پورمطلق امروز در دومین جلسه کمیسیون تنظیم بازار استان با اشاره به عرضه و قیمت‌های کالاهای اساسی در استان خراسان جنوبی اظهار داشت: بخشی از اقلام اساسی که توسط این سازمان رصد می‌شود اقلام اساسی مانند برنج افزایش قیمت نسبت به ماه‌های گذشته نداشته و درخصوص افزایش قیمت مرغ نیز دلیل آن عوامل متعددی بوده که یکی از عوامل آن شاید بالا بودن قیمت جوجه یک روز در سطح کشور است.

وی افزود: افزایش گوشت قرمز نیز تبعات خاصی دارد که ناشی از شرایط حاکم بر تولید در منطقه و مختصری هم به علت عدم عرضه دام توسط دامداران به دلیل شرایط نگهداری در برخی مناطق کشور بوده است لذا بعضی از اقلام در بازار افزایش قیمت داشته و راهکارها و ساز و کارها ستاد تنظیم بازار بر کنترل، برگشت و تعین قیمت عادلانه است که هم تولیدکنندگان داخلی متضرر نشوند و هم منافع مصرف کنندگان در شرایط ایده آل رعایت شود.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: در این راستا وظیفه ستاد تنظیم بازار در مجموعه دولت این است که با در نظر گرفتن این ملاحظات و در کنار آن تدوین شرایطی که قیمت تمام شده برای تولیدکنندگان داخل کشور پایین آورده شود مانند واردات کنترل شده در بعضی اقلام نه اقلامی که تولید داخلی داریم یا مازاد مصرف تولید داریم و در مواردی کنترل قیمت‌های که به شکل بی‌رویه بالا رفته است از رسالت‌های این ستاد است.

ولی‌پورمطلق بیان کرد: در زمینه افزایش قیمت مرغ نیز قیمت جوجه یک روزه بالا رفته است و ساز و کاری ستاد تنظیم بازار کشور این بود که قیمت مشخصی را اتخاذ کرد و در استان نیز این وظیفه را داریم این قیمت را مدیریت کنیم و کنترل دقیقی روی جوجه یک روز داشته باشند.

وی افزود: مرغداران نیز باید دستگاه‌های نظارتی را حمایت و کمک کنند تا بتوانیم قیمت متعادل هزار و 800 تومان برای جوجه یک روزه که توسط ستاد تنظیم بازار کشور مشخص شده را در استان عملیاتی کنیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی نیز در زمینه برگزاری نمایشگاه پاییزه تصریح کرد: در کمیسیون تنظیم بازار امروز بحث برگزاری نمایشگاه پاییزه شهریورماه نهایی شد و با توجه به تجربه که در نمایشگاه بهاره و سال‌های گذشته داشته‌ایم استقبال مطلوبی توسط مردم پیش‌بینی می‌شود.

ولی‌پورمطلق بیان کرد: مقرر شد شهرستان‌های مختلف استان با هماهنگی ستادهای تنظیم بازار شهرستان‌ها نظر دستگاه‌های مختلف و شرایط بازار شهرستان را اعلام و با در نظر گرفتن شرایط حمایتی که مدنظر اصناف است در آنجایی که ضرورت دارد نمایشگاه پاییزه برگزار شود اما در بیرجند در راستای نمایشگاه پاییزه مصوب شده که این نمایشگاه برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه باید ساز و کارهای قانونی واردات دام پیگیری و فراهم شود که در این صورت نسبت به واردات دام از مرز به استان اقدام خواهد شد بیان کرد: پیگیر هستیم این واردات دام با ساز و کارهای قانونی که در کشور صورت می‌گیرد از کشور گرجستان و قزاقستان برای استان خراسان جنوبی فراهم شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به  واردات دام، قیمت گوشت قرمز و احتمال افزایش آن با توجه به ایام پیش رو مانند بازگشت حجاج و عید قربان گفت: طبیعتا واردات دام قیمت آن پایین‌تر از قیمت عرضه دام داخل کشور است و به دلیل اینکه هنوز وارداتی صورت نگرفته است قیمت گوشت قرمز نهایی نشده است و به محض اینکه واردات صورت بگیرد باید برای توزیع داخل استان قیمت گذاری و کنترل دقیق‌تری صورت بگیرد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت گوشت قرمز 38 هزار تومان است افزود: در مورد قیمت گوشت قرمز به دلیل اهمیت موضوع دوباره قیمت‌گذاری انجام شود و توسط کمیسون به کمیته‌های ستاد تنظیم بازار شهرستان‌ها ابلاغ شود و با توجه به شرایط هر شهرستان قیمت گوشت قرمز نهایی شود.

ولی‌پورمطلق بیان کرد: نگران آینده کشاورزی استان نیستیم چون با سیاست‌های که دولت پیش رو دارد و توفقیاتی که تاکنون در این بخش به دست آورده پیش‌بینی ما این است که در عرض چهار سال آینده مشکل منابع زیرزمینی آبی استان را حل خواهیم کرد یا بیش از این هدر رفت نخواهیم داشت و 135  میلیون متر مکعب کسری مخزن که داریم جبران خواهیم کرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی افزود: برای توسعه بخش کشاورزی معتقد هستیم که باید به مرزهای خارج استان ورود پیدا کنیم و طبیعتاً کشورهای مانند اوکراین و قزاقستان که از نظر منابع آبی و خاک بسیار غنی هستند در دستور کار ما قرار دارد که در این راستا با کشور قزاقستان تفاهم‌نامه‌ای منعقد شد و تعدادی از کشاورزان استان به این مناطق اعزام و زمینی مشخص و با اولویت کشت بهاره صورت می‌پذیرد و احتمالا در این خصوص تیمی دیگری را در شهریورماه به اوکراین اعزام خواهیم کرد.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار