با توجه به اشتغالزایی، درآمدزایی و کارآفرینی بسیار خوب صنایع کوچک، این صنایع جزو ستون‌های اقتصادی یک کشور هستند و اشتغال خوبی را ایجاد می‌کنند.
کد خبر: ۴۷۷۳۲۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶ 13 August 2017
در کشور صنایع کوچک اهمیت ویژه‌ای دارند چون با سرمایه‌گذاری اندکی که دارند اشتغال خوبی را ایجاد می‌کنند و هرکس توان مالی داشته باشد و اراده کند می‌تواند وارد گود صنایع کوچک شود.

با توجه به اشتغالزایی، درآمدزایی و کارآفرینی بسیار خوب صنایع کوچک، این صنایع جزو ستون‌های اقتصادی یک کشور هستند و اشتغال خوبی را ایجاد می‌کنند چون در صنایع کوچک درآمدزایی بسیار خوب و اشتغالزایی بالا است.

55 درصد اشتغال صنایع خراسان جنوبی در بخش صنایع کوچک است

در خراسان جنوبی 21 واحد شهرک صنعتی وجود دارد که اکثر واحدها از زیرساخت‌های اولیه آب و برق برخوردار هستند و در برخی  نواحی که گاز وجود دارد سعی شده انتقال گاز به این شهرک‌ها انجام شود و با توجه به وجود وضعیت پروانه‌های بهره‌برداری 94 درصد صنایع استان صنایع کوچک هستند و در مجموع 66 درصد اشتغال استان در بخش صنایع کوچک و متوسط  اتفاق افتاده است در حال حاضر 55 درصد اشتغال صنایع خراسان جنوبی در بخش صنایع کوچک است.

هر یک از واحدهای تولیدی استان در زمینه تولید و یا فروش ممکن است با مشکلاتی مواجه باشند که باید از این صنایع حمایت شود تا به رونق اقتصادی استان کمک شود.

تأمین نقدینگی، نبود بازار فروش، مشکلات مدیریتی و بازاریابی و مشکلات بانکی از مشکلات واحدهای تولیدی است همچنین اشباع بازار و تغییر الگوی مصرفی باعث پیدایش مشکلات بازاریابی شده است که برای رفع این مشکل واحدهای تولیدی باید نوع تولید محصولات خود را تغییر دهند چون برگرداندن واحدهای تولیدی تعطیل شده به چرخه تولید کاری بسیار دشوار است بنابراین باید از این روند جلوگیری شود.

علیرغم این مشکلات هنوز هم واحدهایی هستند که توانسته‌اند تولید خود را حفظ کنند که این واحدها باید مورد توجه و حمایت مسئولان قرار بگیرند.

مدیرعامل یکی از این واحدهای تولیدی  شهرک صنعتی بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار اظهار داشت: این واحد تولیدی با نصب و راه‌اندازی ماشین آلات مدرن و بروز و نیروهای متخصص سال 88 پروانه بهره‌برداری دریافت کرد و فعالیت خود را آغاز کرد.

نرگس خاتمی تصریح کرد: از ابتدای آغاز به کار با چالش‌هایی روبه رو شدیم اما با تلاش و همکاری نیروها توانستیم فعالیت و تولید خود را حفظ کنیم.

وی با اشاره به افتخارات این واحد تولیدی خاطرنشان کرد: در این راستا این واحد تولیدی در سال 92 به عنوان کارآفرین برتر، در سال 95 به عنوان واحد صنعتی نمونه و در مجموع در 3 سال اخیر به عنوان صادر کننده برگزیده استان شناخته شده است.

مدیرعامل این واحد تولیدی که در زمینه عایق‌های رطوبتی فعالیت می‌کند بیان کرد: برای این واحد تولیدی یک میلیارد و 800 میلیون تومان سرمایه‌گذاری کردیم و 600 میلیون تومان از صندوق زود بازده تسهیلات دریافت کردیم و در حال حاضر بدهی معوق نداریم.

خاتمی با بیان اینکه در حال حاضر موانع و مشکلاتی داریم که اگر مسئولان استان به کمک ما بیایند مشکلات برطرف می‌شود یادآور شد: اولین درخواست ما از مسئولان حمایت از محصولات داخل استان و سرمایه‌گذارانی است که در این منطقه سرمایه‌گذاری کردند چون با حمایت خود باعث افزایش رونق تولید در استان می‌شوند.

وی با بیان اینکه متأسفانه در استان خراسان جنوبی علیرغم شعارها حمایت نمی‌شویم اظهار داشت: مشکل دیگر مشکل قیر است که در این راستا در ابتدا با پیگیری‌های پیاپی موفق به دریافت سهمیه قیر و صدور مجوز شدیم اما به مرحله تولید نرسیده بودیم که این سهمیه حذف شد و مجبور شدیم مواد اولیه را با هزینه‌های بالا خریداری کنیم.

مدیرعامل این شرکت تولیدی ظرفیت اسمی این واحد را 21 هزار تن در سال عنوان کرد و گفت: در این راستا یک سوم این ظرفیت را تولید می‌کنیم.

خاتمی اظهار داشت: میزان صادرات ما نیز 90 درصد این میزان است و 10 درصد دیگر در داخل استان به فروش می‌رسد همچنین بیشتر صادرات شرکت به کشورهای افغانستان و پاکستان و از آنجا به کشورهای دیگر است.

وی میزان اشتغال این واحد تولیدی را به طور مستقیم برای 15 نفر دانست و یادآور شد: افراد زیادی به طور غیرمستقیم در این واحد فعالیت می‌کنند و زمینه اشتغال آنان فراهم شده است.

محصولی تولید کردیم که معادل 50 درصد انرژی را ذخیره می‌کند

مدیرعامل یک واحد تولیدی دیگر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار در بیرجند اظهار داشت: این واحد تولیدی انواع عایق‌های حرارتی و مواد تأخیرانداز آتش را تولید می‌کند و دو تولید رنگ‌های ترافیکی و مواد ضدخردایش بتن را داریم.

صباغ زاده با بیان اینکه خیلی از بخش‌های زندگی ما در معرض هدررفت انرژی هستند افزود: با توجه به اهمیت این موضوع و با وجود اینکه در کشور مشابه این محصولات وجود دارد اما محصولی تولید کردیم که با ضخامت یک میلیمتر می‌تواند معادل 50 درصد انرژی را ذخیره کند.

مدیرعامل این شرکت تولیدی بیان کرد: انقلاب بزرگی در صنعت مدیریت انرژی رخ داده است و تاکنون این امر توسط محصولاتی مانند پشم شیشه انجام می‌شد که عوارض زیادی داشت.

صباغ زاده اظهار داشت: محصول ضدآتش کارش این است که معادل سه ساعت سازه فلزی و چوب که عایق کردیم در مقابل آتش دوام می‌آورد و اطقای حریق انجام می‌شود و این دو محصول را خودمان فرآوری کردیم و کار ما در دو مقطع است و سرمایه اولیه این واحد تولیدی یک میلیارد تومان بوده است.

وی گفت: در حال حاضر برای شش نفر اشتغالزایی ایجاد کردیم و با اشتغالی که در اینجا داریم در آینده‌ای نزدیک 25 نفر را اضافه خواهیم کرد.

ورود رسانه‌ها در زمینه معرفی واحدهای صنعتی باعث ورود مردم به این فضا  و حمایت از واحدهای صنعتی می‌شود

مسئول بسیج رسانه خراسان جنوبی نیز به خبرنگار گفت: امسال یکی از برنامه‌های بسیج رسانه در راستای اقتصاد مقاومتی بازدید از صنایع و آشنایی خبرنگاران با کارگاه‌های اقتصادی زودبازده، واحدهای صنعتی کوچک و فعالیت‌های اقتصادی مردمی است.

سجاد رضایی با اشاره به اینکه ورود رسانه‌ها در زمینه معرفی واحدهای صنعتی باعث ورود مردم به این فضا  و حمایت از واحدهای صنعتی می‌شود افزود: یکی از بحث‌های اقتصاد مقاومتی استفاده از ظرفیت‌های داخلی و مردمی به منظور شکوفایی اقتصاد کشور است.

وی با بیان اینکه در این راستا بسیاری از صنایع کوچک می‌تواند با سرمایه اندک موجب راه‌اندازی یک واحد صنعتی کوچک و تولید اشتغال شود تصریح کرد: در این راستا رسانه‌ها می توانند با معرفی این کارگاه‌ها نقش بسیار خوبی داشته باشند.

مسئول بسیج رسانه خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: متأسفانه در خراسان جنوبی وضعیت داخل استان خوب نیست و مردم زیاد به سرمایه‌گذاری در استان رغبت ندارند بنابراین باید از صنایع تولیدی حمایت شود و برای اعتماد مردم اقداماتی انجام شود تا مردم  رغبت پیدا کنند و در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند.

رضایی با بیان اینکه ثمره این حمایت جهش در فعالیت‌های تولیدی کشور خواهد بود افزود: در حال حاضر بخش وسیعی از شهرک صنعتی بیرجند غیر فعال است اما خوشبختانه هنوز واحدهایی هستند که با توجه به چالش‌ها و مشکلاتی که پیش رو دارند همچنان فعال هستند.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار