روزنامه امروز خراسان جنوبی چاپ بیرجند روز پنجشنبه 27 آبان ماه 1395 یادداشتی با عنوان « 38 سال پیش درچنین روزی در بیرجند چه گذشت » را در شماره 3211 خود منتشر کرد.
کد خبر: ۳۳۰۳۶۴
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۸ 17 November 2016
در ادامه این یادداشت به قلم سیدعلی اکبر سوفاری، آمده است: درگیری مردم بیرجند با مامورین شهربانی، دستگیری 12 نفر از مبارزین و شهادت محمد علی راستگو مقدم اولین شهید انقلاب بیرجند مهمترین وقایع 28 آبان سال 1357 در بیرجند است.
به گفته وی اعتصاب های سراسری در دستگاه های دولتی روبه افزایش بود و امام خمینی(ره) با صدور اعلامیه ای بر تداوم مبارزه تاکید کردند.
وی اظهار کرد: مردم بیرجند هم در روز عید غدیر سال 57 ضمن گرامیداشت سالروز آغاز امامت حضرت علی (ع) با شرکت در یک راهپیمایی اعتراض خود را نسبت به رژیم شاه اعلام کردند.
ادامه یادداشت به این شرح است: اقشار مختلف مردم پس از تجمع مقابل مسجد آیت ا... آیتی در حالی که پلاکاردهایی با شعار استقلال، آزادی جمهوری اسلامی در دست داشتند به طرف سه راه اسدی به راه افتادند و شعار « سرنگون می کنیم نظام پهلوی را / برقرار می کنیم / حکومت علی را / مرگ بر این شاه / مرگ بر این شاه» را سردادند.
ماموران شهربانی که با تمام تجهیزات در سه راه اسدی مستقر شده بودند ابتدا قصد داشتند با گاز اشک آور از ادامه تظاهرات جلوگیری کنند که با مقاومت جوانان روبه رو شدند.
ماموران رژیم حمله گسترده خود را به تظاهرکنندگان شروع کردند و پلیس اقدام به دستگیری انقلابیون کرد که در پی آن 12 نفر از مبارزان سیاسی که از قبل شناسایی شده بودند بازداشت شدند.
مهدی راستگو مقدم در این باره می گوید: آن روز پدر و برادرم برای کمک به مردم و خنثی کردن اثرگازهای اشک آور از پشت بام اقدام به سوزاندن کارتن کردند و پس از پرتاب سنگ توسط برادرم هادی به طرف ماموران رژیم، بلافاصله به دستور سرهنگ نجفی برادر و پدرم دستگیر شدند و تا حد مرگ کتک خوردند.
و بعد به شهربانی انتقال یافتند و سرانجام بر اثر شکنجه فراوان پدرم محمد علی راستگو مقدم در روز عید سعید غدیر خم به شهادت رسید.
شریف پناه، رضا عرفانی، حجت الاسلام واحدی ، حسن شهپر و حسینی از دستگیر شدگان این روز بودند.
محمد رضا عرفانی یک از دستگیر شدگان این روز می گوید: به همراه شهید شریف پناه دستگیر شدم و در شهربانی آنقدر ما را کتک زدند که از حال رفتیم.
مدتی بعد که به هوش آمدم مرا به زندان بردند شهید شریف پناه خون بالا می آورد و جلوی چشم ما محمد علی راستگو مقدم هم بر اثر شکنجه به شهادت رسید.
حجت الاسلام واحدی را هم دراز کرده بودند و با کابل به پاهایش می زدند تا جاوید شاه بگوید ولی او در حالیکه از پاهایش خون می آمد مرگ بر شاه می گفت.
پس از اینکه خبر شهادت راستگو مقدم را شنیدیم خود را به بیمارستان رساندیم و پس از تحویل گرفتن پیکر مطهرش شهید راستگو مقدم اولین شهید انقلاب بیرجند تشییع شد.
تعدادی از ماموران ساواک که با لباس شخصی از تظاهرات گزارش تهیه می کردند با هوشیاری جوانان شناسایی و متواری شدند.
آن روز مردم با شعار «ای شهید عزیز / منزل نو مبارک» شهید راستگو مقدم را به خاک سپردند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار