معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مطالعه در فضای مجازی و رسانه‌ها نمی‌تواند جای کتاب را بگیرد.
کد خبر: ۳۰۱۶۹۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۲ 25 September 2016
 علی‌اصغر کاراندیش در آیین افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب چهارمحال و بختیاری که چهارم مهر برگزار شد با اشاره به اینکه دنیا از لحاظ علمی و تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت است، اظهار کرد: جوامعی می‌توانند در این دنیا رقابت کنند که از لحاظ علمی و ایمان و تقوا پیشرفت کرده باشند و این پیشرفت مرهون تفکر، تدبر، تعقل، تحقیق و پژوهش است.

وی با تاکید برا ینکه لازمه تفکر، تدبر ، تعقل، تحقیق و پژوهش؛ مطالعه است، افزود: هیچ کشوری نمی‌تواند ادعای پیشرفت کند مگر با بالا بودن سرانه مطاله در آن کشور.

کاراندیش کتاب را جشمه جوشان دانایی و دانایی را سلاحی در برابر فقر و جهل دانست و اظهار کرد: اگر جامعه نتواند در حوزه نشر کتاب به طور عمیق وارد شود، جهل در آن جامعه گسترش یافته و باعث جنگ در جامعه و فقر می‌شود.

وی یکی از شاخص‌های پیشرفت در کشورها را سرانه مطالعه بیان و تصریح کرد: در گذشته مطالعه تنها به کتاب اختصاص داشت ولی اکنون با گسترش فناوری اطلاعات  مطالعه در حوزه‌های فضای مجازی و موبایل‌های هوشمند ارتقا یافته است.

معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اکنون نوع مطالعه تغییر کرده است و فقط محدود به کتاب و رسانه‌های مکتوب نیست بلکه تلویزیون، رادیو و فضای مجازی نیز نقش بسزایی در این زمینه دارند، عنوان کرد: ما باید برای ارائه فرهنگ و توانایی‌های ملی و دینی خودمان تولید محتوای مناسب داشته باشیم.

کاراندیش کتاب را نسبت به فضای مجازی بسیار معتبر دانست و گفت: کتاب همواره ماندگار است.

وی با اشاره به اینکه اکنون خطری که در حوزه نوشتن کتاب در کشور ما وجود دارد کپی‌برداری از کتاب‌های دیگران است، افزود: نویسندگان برخی از کتاب‌ها به خود زحمت مطالعه و اندیشیدن را نمی‌دهند و نیازهای مخاطبان خود را درک نمی‌کنند.

کاراندیش با تاکید بر اینکه برای ترویج فرهنگ مطالعه نویسندگان باید احساس مسئولیت بیشتری داشته باشند، اظهار کرد: نویسندگان باید کتاب‌هایی بنویسند که پرسش‌ها و نیازهای مخاطبان را رفع کند و وارد سبد مطالعه خانواده شود؛ در غیر این صورت سرانه مطالعه جهشی نخواهد داشت.

معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان  اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بنابر وظایف خود باید مجوز چاپ کتاب‌ها را صادر کند، افزود: اگر ناشران محتوای غنی و مستدل کتاب‌ها و قانون حق مولف را رعایت کنند می‌توانند از مزایای زیادی استفاده کنند.

وی با اشاره به نمایشگاه کتاب چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: این یازدهمین نمایشگاه کتاب ناشران ایران در چهارمحال و بختیاری و  سیصد و هفتمین نمایشگاه کشوری است و به منظور حمایت از دانشجویان و دانش‌آموزان و طلاب که نیاز به مطالعه بیشتری دارند اعتبارات در سال 95 در زمینه انتشار کتاب‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی در کشور نسبت به سال گذشته 45 درصد افزایش داشته که از 150 میلیارد تومان به 195 میلیارد تومان رسیده است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار