کد خبر: ۲۶۱۸۸۰
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۶ 18 July 2016
آمار و ارقام در رابطه با میزان اشتغال، در حالی از سوی مسؤولان رسانه‌ای می‌شود که در واقع جوانان بیکار بسیاری در خراسان جنوبی در انتظار شغل مناسب هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، بیکاری یکی از معضلاتی است که گریبان‌گیر جامعه امروز شده و جوانان را درگیر کرده است.

خیل عظیمی از جوانان به سبب بیکاری و نبود شغلی متناسب با تحصیلات خود به سوی شغل‌های کاذب روی آورده و مشکلاتی را برای خود و خانواده ایجاد می‌کنند.

گروهی نیز شغلی را اختیار نکرده و بزهکاری‌های اجتماعی را دامن می‌زنند و به سمت موادمخدر و ترویج آن در جامعه می‌روند و دلیل آن را بیکاری و عدم توانایی خود در تامین معاش می‌دانند.

جوانان بیکار در پارک‌ها و مجامع عمومی برای گذراندن اوقات فراغت گاه با در دست داشتن سیگار گرد هم جمع می‌شوند و مزاحمت‌هایی را برای دیگران ایجاد می‌کنند.

با افزایش ارتباطات بی‌برنامه و بی‌موقع جوانان بدون شغل و بیکار، آنها کم‌کم سیگار را رها کرده و به سوی استفاده از موادمخدر سنتی پیش می‌روند و گاه از آن بالاتر رفته و از مواد صنعتی استفاده می‌کنند و روز به روز شاهد افزایش معتادان در جامعه هستیم.

به راستی چه کسی می‌تواند جوابگوی این ناهنجاری‌ها باشد و برای برطرف کردن آن چه باید کرد؟

بیکاری همچنین مانع ازدواج جوانان جامعه می‌شود و امروزه آمار ازدواج را پایین آورده و چه بسا سن ازدواج جوانان نیز بالا رفته است و این خود ناشی از نبود شغل مناسب برای امرار معاش است.

در بسیاری از مواقع دیده شده است که جوانان بیکار دچار اختلالات روانی شده و احساس پوچی به آنها دست می‌دهد و در برخی موارد میلی به ادامه زندگی ندارند.

جوانان بعد از فراغت از تحصیل علاقه دارند تا وارد بازار کار شوند تا از آن طریق بتوانند امرار معاش کنند و البته پسران با ورود به بازار کار می‌توانند، خانواده تشکیل داده و نیاز آنها را برطرف کنند و با این شرایط جلوی بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی که امروزه گریبان‌گیر جامعه است، گرفته می‌شود.

مسؤولان باید برای کاهش بزهکاری‌های اجتماعی و ایجاد امنیت و آرامش در جامعه تلاش کنند و یکی از راه‌های آن ایجاد فرصت‌های شغلی در جامعه است.

در خراسان جنوبی نیز بسیاری از جوانان با مشکل بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند و در این راه سختی‌های زیادی را تحمل می‌کنند.

معاون وقت برنامه‌‌ریزی استاندار خراسان جنوبی در 12 اردیبهشت‌ماه سال 92 گفت: با الحاق طبس به خراسان جنوبی، بیکاری در این استان به 7.5 درصد رسیده است.

مجید امینی نرخ بیکاری در خراسان جنوبی قبل از الحاق طبس به این استان را 6.7 درصد اعلام کرد.

وی در حالی از بیکاری 83 هزار نفر در پنج سال آینده در استان خبر داد و که معتقد بود برای رفع مشکل بیکاری در استان باید سالانه 10 هزار شغل ایجاد کرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی در 9 شهریورماه سال گذشته از افزایش نرخ بیکاری استان خبر می‌دهد و می‌گوید: براساس آخرین اطلاعات مرکز آمار ایران که مربوط به بهار 94 است نرخ بیکاری خراسان جنوبی 9.1 درصد و نرخ مشارکت اقتصادی استان نیز 35.8 درصد اعلام شده است.

به گفته وی نرخ بیکاری خراسان جنوبی پیش از این 7.4 درصد بوده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی در 21 فروردین‌ماه سال جاری در رابطه با اشتغال، اظهار داشت: بر اساس سرشماری سال 90 نرخ بیکاری در استان 8.5 درصد و به لحاظ نرخ بیکاری استان خراسان جنوبی جزو چهار استان کشور به لحاظ کمترین نرخ بیکاری است.

محمد سنجری پراکندگی جمعیت در استان را یکی از مشکلات برای ارائه خدمات عنوان کرد و یادآور شد: قیمت ارائه خدمات در خراسان جنوبی بسیار بالاتر و حدود 4 برابر میانگین کشوری است و محدودیت‌هایی در راستای نیروی انسانی نیز به این مشکل افزوده است.

وی بیان داشت: حدود 91 درصد جویندگان کار در خراسان جنوبی بین 15 تا 34 سال سن دارند که ارزشمندترین سرمایه انسانی به شمار می‌روند و 38 درصد آنها فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و 62 درصد فاقد مهارت هستند که یکی از مشکلات عمده بازار کار است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی افزود: میزان 9 هزار فرصت شغلی در بخش خدمات و صنعت در سال گذشته در استان ایجاد شده که تنها 2 هزار و 590 نفر به کار گمارده شده‌اند و در این راستا باید قانون کار و تامین اجتماعی اصلاح و از ظرفیت کارآفرینی استفاده و آموزشگاه‌های آزاد نیز تقویت شود.  

آمار اشتغال به صورت تصاعدی در حالی از سوی مسؤولان ارائه می‌شود که حتی با مقایسه ساده به تناقض آن پی می‌بریم؛ جای تأمل است که با وجود آمار اشتغالزایی دستگاه‌های مختلف، نرخ بیکاری در سال 92 در خراسان جنوبی از 7.5 درصد به 9.1 درصد در سال 94 افزایش یافته است.

مسؤولان استانی و شهرستانی تنها به بیان آمار و ارقام می‌پردازند ولی عملا هنوز بیکاران زیادی در خراسان جنوبی وجود دارند که به امید کار هستند و روز به روز سن آنها بالا رفته و در برخی موارد این امر خود مانعی برای اشتغال آنها می‌شود.

به سراغ برخی از بیکاران جویای کار بیرجند رفتیم و پای درد دل آنها نشستیم.

رضا رضایی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند گفت: من در روستا دوران ابتدایی را به پایان رساندم و بعد از آن با دوری از خانواده تحصیلات خود را تکمیل کرده و مدرک کارشناسی خود را گرفتم.

وی با بیان اینکه بعد از دوران سربازی تشکیل زندگی دادم، تصریح کرد: بعد از گذشت یک سال از زندگی مشترک به سبب نبود شغل مناسب و عدم توانایی در تامین معاش زندگی، همسرم درخواست طلاق داد و بعد از آن چند سال تنها زندگی کردم.

شهروند بیرجندی یادآور شد: بعد از چند سال که دیدم نمی‌توانم با مدرکم مشغول کار شوم به سراغ شغل آزاد رفتم اما بازار کار آزاد هم مشکلات خود را دارد.

عباس یاوری یکی از بیکارانی است که به اعتیاد دچار شده و دلیل آن را نبود شغل مناسب برای خودش می‌داند و می‌گوید: در حال حاضر از خانواده رانده شده‌ام و خیلی به ندرت با آنها ملاقات می‌کنم.

وی مدرک تحصیلی خود را کارشناسی عنوان کرد و ادامه داد: زمانی که مدرک خود را گرفتم بازار کاری برای آن وجود نداشت.

شهروند بیرجندی با بیان اینکه علاقه داشتم شغلی متناسب با مدرکم داشته باشم، گفت: در این شرایط چند سال بدون شغل بودم و در پارک‌ها با دوستان معاشرت داشتم.

یاوری افزود: برای ایجاد شغل آزاد نیز نیاز به سرمایه وجود داشت که خانواده از وضعیت خوب مالی برخوردار نبود و توانایی کمک به من را نداشتند.

وی اضافه کرد: مراودات با دوستان ناباب ادامه پیدا کرد تا اینکه درگیر دام اعتیاد شدم، البته ابتدا آن را از سیگاری که دوستان تعارف می‌‌کردند برای راهی از غصه بیکاری آغاز کردم.

شهروند بیرجندی در پایان از مسؤولان خواست تا زمینه اشتغال جوانان را فراهم کنند تا این‌گونه مشکلات برای آنها ایجاد نشود.

برای اطلاع از نرخ بیکاری و میزان اشتغالی که در خراسان جنوبی ایجاد شده بر آن شدیم به سراغ مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان برویم.

محمد سنجری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: از لحاظ نرخ بیکاری خراسان جنوبی هفتمین استان کشور شناخته شده است.

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری جمعیت 10 ساله و بیشتر استان در سال گذشته 8.6 درصد بوده است، تصریح کرد: همچنین نرخ مشارکت اقتصادی این رده جمعیتی در سال گذشته 36.5 درصد بوده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی نرخ بیکاری افراد 15 تا 29 سال استان را در سال گذشته 22.8 درصد عنوان کرد و ادامه داد: در این مدت 38 درصد از افراد جویای کار دارای مهارت حرفه‌ای بوده‌اند.

سنجری با بیان اینکه در سال گذشته 10 مرکز کاریابی در استان وجود داشته است، گفت: تعداد 6 هزار و 754 نفر در این مراکز ثبت‌نام شده‌اند.

وی با بیان اینکه در این مدت 9 هزار و 343 نفر فرصت شغلی توسط مراکز کاریابی ایجاد شده است، افزود: از این تعداد 2 هزار و 598 نفر به کار گمارده شدند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی با بیان اینکه از آغاز سال جاری تاکنون براساس گزارش اخذ شده از سامانه رصد یک‌هزار و 432 نفر شاغل توسط دستگاه‌های اجرایی در این سامانه ثبت شده است، اضافه کرد: از این تعداد 191 نفر در بخش صنعت، 364 نفر در بخش کشاورزی و بقیه در بخش خدمات بوده است و همچنین از ثبت شده‌ها 956 نفر مرد و 476 نفر زن بوده‌اند.

سنجری تصریح کرد: پیش‌بینی میزان اشتغال براساس خوداظهاری دستگاه‌های اجرایی در سال جاری 7 هزار و 853 نفر است.

وی با بیان اینکه در سه ماهه سال جاری 88 مجوز مشاغل خانگی در استان صادر شده است، یادآور شد: در شهریورماه سال گذشته مبلغ 64 هزار میلیون ریال برای راه‌اندازی مشاغل خانگی از طریق بانک مرکزی به استان اعلام شد که تنها 44 هزار میلیون ریال به بانک‌های عامل استان اختصاص یافته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی با بیان اینکه از آغاز سال جاری تاکنون 106 مجوز مشاغل خانگی صادر شده است، ادامه داد: همچنین در این مدت 53 نفر موفق به کسب تسهیلات مشاغل خانگی شده‌اند.

سنجری با بیان اینکه در سال گذشته 670 شغل در بخش مشاغل خانگی استان ثبت شده است، متذکر شد: همچنین در این مدت یک‌هزار و 939 مجوز در بخش مشاغل خانگی صادر شده است.

وی با اشاره به مشاغلی که از آغاز امسال ایجاد شده است، گفت: این مشاغل شامل نازک‌دوزی، پرورش زنبورعسل، پرورش مرغ بومی، قالیبافی، ساخت و ساز سنتی، شیرینی‌پزی، پرورش گوسفند و بز و رودوزی‌های الحاقی است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی با بیان اینکه مشاغلی مانند جوشکاری، نجاری و مکانیک صنعتی در استان کمبود نیروی کار دارد، افزود: افراد متقاضی امکان ثبت‌نام و شرکت در دوره‌های آموزش فنی و حرفه‌ای را دارند.

سنجری با بیان اینکه در جمعیت 10 ساله و بیشتر استان جمعیت فعال 247 هزار و 855 نفر و جمعیت شاغل 229 هزار و 444 نفر اعلام شده است، اضافه کرد: همچنین در جمعیت 15 ساله و بیشتر، جمعیت فعال 246 هزار و 279 نفر و جمعیت شاغل 227 هزار و 985 نفر است.

خراسان جنوبی از لحاظ جغرافیایی و هم‌مرزی با کشوری ناامن موقعیتی حساس دارد و با این همه، مسؤولان باید در این زمینه اقدامات بیشتری انجام دهند تا جلوی بسیاری از ناهنجاری‌ها و بزهکاری‌ها گرفته شود و مبادی ورودی بسیاری از آسیب‌های اجتماعی به کشور بسته شود.

::::::::::::::::::::::::::::::

گزارش از: زهرا محمدی
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار