روزنامه امروز خراسان جنوبی چاپ بیرجند روز 29 خرداد 1395 گزارشی به نوشته نرگس حمیدی با عنوان « 120زمین لرزه در سال جاری » در شماره 3089 خود منتشر کرد.
کد خبر: ۲۴۷۴۱۸
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹ 18 June 2016


ادامه گزارش به این شرح است: زلزله هیچ گاه خبر نمی کند؛ گاه آهسته و آرام می آید و گاهی با لرزشی ویرانگر پیکره شهرها را در هم می کوبد به هر حال دیر یا زود این حادثه طبیعی در صورت عدم پیشگیری؛ ما را با چالشی بزرگ روبرو می سازد.
البته هیچگاه هم دیر نیست و باید مسئولان استانی و مردم آستین های همت را بالا بزنند و پیش از وقوع واقعه به فکر علاج و راه چاره باشند.
چهارشنبه هفته گذشته یعنی در یک روز در استانمان 6 زمین لرزه به ثبت رسیده که بنا به گفته مسئولان بزرگترین آنها 2/3 ریشتر قدرت داشته است و ازطرف دیگر از ابتدای سال جاری نیز حدود 120 زمین لرزه در خراسان جنوبی ثبت شده است.
زلزله رخدادی طبیعی است و مردم استانمان در طول تاریخ بارها طعم تلخ آن را چشیده اند.
این حادثه رحم و مروت سرش نمی شود وقتی که صدای پایش بیاید زمین و زمان را بهم می دوزد و مردمان بسیاری را به زیر آوار مرگ فرو می برد و هنوز مردم استانمان زلزله طبس و خضری دشت بیاض که حدود 7 ریشتر بود را فراموش نکرده اند و یا زلزله هایی که در زیرکوه قاین به وقوع پیوست هنوز در اذهان مردم باقی مانده است.
بنا به گفته مسئولان و کارشناسان وقوع زمین لرزه هایی با قدرت 3 ریشتر و کمتر با توجه به اینکه در استان 38 گسل فعال شناسایی شده امری طبیعی است و معمولا بر اساس اطلاعات هر 12 سال یکبار زلزله ای با قدرت 6 ریشتر به بالا در استان اتفاق می افتد.
** وقوع 600 زمین لرزه بین یک تا 3 ریشتری در سال گذشته در استان
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار ما به وقوع 600 زمین لرزه در استان در سال گذشته که بین یک تا 3 ریشتر قدرت داشته است، اشاره کرد و اظهار داشت: بطور متوسط بر اساس این آمار روزانه دو زلزله در استان به وقوع پیوسته که با توجه به تعداد گسل فراوانی که در استان وجود دارد و می توان گفت خراسان جنوبی استان زلزله خیزی است این زمین لرزه ها طبیعی به نظر می رسند.
** زمین لرزه های زیر 3 ریشتر مشکل خاصی ایجاد نمی کنند
سید ابوالحسن میر جلیلی با بیان اینکه بر اساس مطالعات ژئوفیزیک این زمین لرزه ها مشکل خاصی ایجاد نمی کنند و جای هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد، افزود: معمولا زمین لرزه هایی با قدرت 5 ریشتر خسارات وارد می کنند که این منتج از اطلاعات 10 ساله گذشته در استان می باشد.
** فعالیت دو شبکه و 11 ایستگاه زلزله نگاری در خراسان جنوبی
وی با اشاره به فعالیت دو شبکه زلزله نگاری در بیرجند و طبس و 11 ایستگاه لرزه نگاری در استان گفت: این ایستگاه ها کوچکترین لرزشی را ثبت می کنند و نمی توان گفت وقوع زمین لرزه هایی که روزانه در استان شاهد آن هستیم نشان از وقوع زمین لرزه های بزرگتری هستند .
** وقوع 120 زمین لرزه از ابتدای سال در استان
وی ادامه داد: در خراسان جنوبی گسل های زیادی که شناسنامه دار و قدیمی هستند وجود دارد که البته در کل کشور نیز همین گونه است بنابراین وقوع زلزله در استان طبیعی است و از ابتدای سال تاکنون نیز 120 زلزله در استان به وقوع پیوسته است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه این تعداد زمین لرزه بین یک تا 3 ریشتر بوده است ،اذعان داشت: در سال های 94 و 95 زمین لرزه بالای 4 ریشتر در استان نداشته ایم و این زمین لرزه ها نیز خسارات مالی و جانی در پی نداشته اند.
** وقوع 6 زمین لرزه در یک روز
میر جلیلی به وقوع 6 زمین لرزه در روز چهار شنبه هفته گذشته در استان اشاره کرد و گفت: دو زمین لرزه بالای سه ریشتر در سربیشه با قدرت3.1 ریشتر ،عشق آباد طبس
3.2 ریشتر و بقیه زیر 3 ریشتر و در خوسف با 2.2 ریشتر ، دو زمین لرزه در سربیشه با
1.1و 1.8ریشتر و در طبس با 1.1 ریشتر به وقوع پیوسته است.
** بطور متوسط هر 12 سال یک زمین لرزه بالای 6 ریشتر در استان رخ می دهد
وی به پیشینه وقوع زمین لزره های با قدرت بالای 6 ریشتر در استان اشاره کرد و افزود: در طول سالیان گذشته شاهد وقوع زمین لرزه هایی در بیرجند، زیرکوه، فردوس، طبس
با 7.1 ریشتر،خضری دشت بیاض با 7.2 ریشتر بوده ایم که وقتی فاصله زمانی این زمین لرزه ها را بررسی می کنیم می توان عنوان کرد که در خراسان جنوبی بطور متوسط هر 12 سال یک زلزله رخ می دهد که برخی از این زلزله ها مانند طبس و خضری در کشور نیز با توجه به قدرت زیاد آن صدا کرده است.
وی تاکید کرد : ایستگاه های لرزه نگاری به طور دقیق زمین لرزه ها را رصد می کنند و اگر پیش لرزه ای در استان رخ دهد حتما هشدارهای لازم به مردم داده می شود مانند هشداری که در استان ایلام چند مدت قبل به مردم داده شد و خوشبختانه خسارات جانی اتفاق نیفتاد.
** مردم در مقاوم سازی ابنیه حساس باشند
میر جلیلی با تاکید بر اینکه ما در استان زلزله خیزی هستیم، اظهار داشت: مردم باید حساس باشند و ابنیه خود را مقاوم سازی کنند چرا که در تمامی نقاط استان گسل وجود دارد.
** وقوع زمین لرزه حتی با قدرت پایین نیز هشدار دهنده است
استاد زمین شناسی دانشگاه بیرجند نیز در گفت گو با خبرنگار ما با بکار بردن این عبارت که وقوع زمین لرزه در استان حتی با قدرت کمتر از 3 ریشتر نیز هشدار دهنده است ،گفت: هر چند نمی توان زمان دقیقی را برای وقوع زمین لرزه هایی با قدرت بالا مشخص کرد اما همین زمین لرزه های کوچک نیز هشدار دهنده هستند.
** به لحاظ علمی زمان زمین لرزه ها قابل پیش بینی نیست
دکتر محمد مهدی خطیب با بیان اینکه در ادوار گذشته به صورت میانگین در فاصله زمانی 10 تا 12 سال زلزله های بزرگی با قدرت حدود 7 ریشتر یا بیشتر به وقوع پیوسته است، افزود: وقوع زمین لرزه در استان ما که زلزله خیزاست امری بدیهی است اما نمی توان عنوان کرد که وقوع این زمین لرزه ها با قدرت پایین نشان از پیش لرزه هایی برای وقوع زلزله های بزرگتر است و به لحاظ علمی این پیش بینی ها دقیق نیستند.
** وقوع زمین لرزه بزرگ در استان دور از انتظار نیست
وی از زمین لرزه های کوچک به عنوان فوج زمین لرزه یاد کرد و اذعان داشت: آخرین زمین لرزه بالای 7 ریشتر در سال 76 در قاین بوقوع پیوسته بنابراین در عین حال وقوع زمین لرزه بزرگ در خراسان جنوبی دور از انتظار نیست و باید این آمادگی وجود داشته باشد.
** شناسایی 38 گسل فعال در استان
وی با بیان اینکه وقوع زمین لرزه با قدرت کمتر از 3 ریشتر خاصیت استان ماست، گفت: سرچشمه زمین لرزه ها فعالیت گسل هاست و در خراسان جنوبی 38 گسل فعال شناسایی شده که در تمامی نقاط استان توزیع شده اند ولی بخش عمده آنها در شرق و غرب استان متمرکز شده اند.
** پیش بینی وقوع زمین لرزه به لحاظ علمی امکان پذیر نیست
استاد زمین شناسی دانشگاه بیرجند اظهار داشت: به لحاظ علمی با توجه به پیچیدگی های موجود نمی توان زمان دقیقی را برای وقوع زمین لرزه پیش بینی کرد نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا بیشتر تلاش بر این است که مکانی داشته باشند تا بتوانند با مقاوم سازی از خسارات بکاهند.
دکترخطیب تصریح کرد: در کشورهایی مانند غرب آمریکا و ژاپن زمین لرزه های بزرگی اتفاق می افتد که آنها بسمتی حرکت کرده اند که با شناسایی مکان های زلزله خیز خسارات مالی و جانی را کاهش داده اند.
وی به وقوع زمین لرزه هایی با قدرت5.1 ریشتر در آرین شهر در سال 86 و زلزله زهان در سال 91 اشاره کرد.
بنابراین با وجود 38 گسل در دل این استان می توان گفت خطر در بیخ گوشمان قرار دارد و این امر نشان می دهد که وقوع زلزله در این استان دور از ذهن نیست بنابراین می توان با اقدامات پیشگیرانه و برنامه های علمی با این رخداد طبیعی تا حد زیادی مقابله کرد.
بی تردید اگر دست اندرکاران و مردم مقاوم سازی در ساخت و سازها و استحکام بنا را مورد توجه جدی قرار دهند، خسارت های جانی ومالی ناشی از زلزله بسیار محدود خواهد بود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار