استاندار خراسان جنوبی با حضور در جلسه شورای معاونان وزارت کشور که با حضور وزیر کشور، معاونان و مشاوران وی برگزار شد، مسائل و مشکلات استان در حوزه های مختلف را مورد پیگیری جدی قرار داد.
کد خبر: ۱۶۸۶۱۷
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳ 24 January 2016

به گزارش خبرگزاری شبستان از بیرجند و به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، وجه اله خدمتگزار گفت: در این جلسه مسائل و مشکلات و ظرفیت های خراسان جنوبی مورد بحث و بررسی کارشناسی قرار گرفت و وزیر کشور بعد از استماع مشکلات مطرح شده نسبت به رفع آنها و کمک به استان در زمینه های مختلف دستورات لازم را صادر کرد.

 وی خراسان جنوبی را دارای ظرفیت های بسیار بالایی در بخش های مختلف دانست و عنوان کرد: در کنار توانمندی ها، این استان با مشکلات و محدودیت هایی نیز مواجه است که این امر توجه ویژه مسئولان کشوری را می طلبد تا بتوان در یک بازه زمانی مشخص نسبت به رفع آنها اقدامات لازم را انجام داد.

 استاندار خراسان جنوبی بخش تولید را مورد تاکید جدی قرار داد و افزود: برخی راهکارها و پیشنهادهای مرتبط با ارائه فرصت های سرمایه گذاری استان از جمله معرفی توانمندی ها و ظرفیت های استان در زمینه تجارت خارجی و جذب سرمایه گذاری خارجی از طریق برپایی نمایشگاه های اختصاصی استان در مرکز، شرکت در نمایشگاه های ملی و بین المللی، بررسی کارشناسی بازارهای هدف در کشورهای مختلف، معرفی قابلیت ها و فرصت های سرمایه گذاری استان به فعالان اقتصادی، سرمایه گذاران ایرانی مقیم خارج از کشور و سرمایه گذاران خارجی می تواند مورد توجه قرار گیرد.

 وی توسعه بخش معدن و صنایع وابسته به آن را مورد تاکید قرار داد و افزود: با توجه به ذخایر فراوان (وگاه منحصر بفرد) معدنی استان اعم از فلزات و غیر فلزات، سنگهای زینتی و غیر زینتی و پتانسیل توسعه این بخش در استان و امکان رشد و توسعه صنایع بالادستی و پایین دستی می توان با رویکرد افزایش ارزش افزوده در این بخش اقتصادی با فاصله گرفتن از خام فروشی، برنامه هایی را مطرح کرد.

 وی تصریح کرد: توسعه تجارت به ویژه تجارت خارجی با توجه به پتانسیل های منطقه ای از جمله استقرار استان در مرکز ثقل محور ترانزیتی شرق ایران و واقع شدن در مسیر خط راه آهن سراسری جنوب به شمال، وجود فرودگاه بین‌المللی بیرجند، ۲ گمرک رسمی زمینی و یک گمرک هوایی، منطقه ویژه اقتصادی بیرجند و تالار بورس منطقه ای فعال ضروری است و باید در دستور کار قرار گیرد.

 خدمتگزار به تکمیل زیرساخت های تجارت خارجی و امور گمرکی نظیر استقرار کامل سامانه جامع امور گمرکی در استان و رفع مشکلات آن و امکان انجام کلیه رویه های گمرکی از جمله ترانزیت داخلی و ورود موقت اشاره کرد و گفت: تکمیل و بهره برداری مجتمع ۱۷ هکتاری گمرکات، ایجاد تشکل های صادراتی فعال در استان، انجام به موقع درخواست های صدور و تمدید کارت های بازرگانی و کارت های پیله وری، توسعه و تکمیل زیرساخت های منطقه ویژه اقتصادی بیرجند و تکمیل طرح توسعه پایانه مرزی ماهیرود باید مورد توجه قرار گیرد.

 وی چند معضل یا بحرانی که استان با آن روبه رو یا در آستانه آن قرار دارد را برشمرد و افزود: کمبود آب و کاهش نزولات جوی و تداوم خشکسالی ها، ضعف شبکه های زیربنایی شامل حمل و نقل و توزیع انرژی و کمبود زیرساخت های لازم، نبود سیاست ها و قوانین مناسب برای حمایت از سرمایه گذاران و واحدهای تولیدی به ویژه در مناطق محروم، بالا بودن نرخ سود تسهیلات بانکی و نبود یارانه برای اعطای تسهیلات مناسب به واحدهای تولیدی و کمبود منابع بانکی و عدم توازن بین منابع و مصارف بانک های استان جهت پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی از جمله این معضلات است.

 وی تأمین و اختصاص اعتبار مورد نیاز برای پروژه های مهم و اولویت دار استان را خواستار شد و افزود: از جمله این پروژه ها می توان به پروژه دوبانده سازی محور ترانزیتی زاهدان- بیرجند- مشهد ( نهبندان- بیرجند- خضری دشت بیاض)، راه ترانزیتی سربیشه- درح- گمرک ماهیرود، راه ترانزیتی میل ۷۸ (ماهیرود) به فراه افغانستان، احداث و تکمیل زیرساخت های بازارچه های مرزی استان به ویژه ماهیرود و... اشاره کرد.

 مقام عالی دولت در استان، به ظرفیت های تاریخی و گردشگری استان اشاره کرد و ادامه داد: کویر به عنوان یک ظرفیت مهم برای گردشگران و طبیعت گردان می تواند مورد توجه قرار گیرد، این در حالی است که وجود روستاهای هدف گردشگری در کنار ابنیه تاریخی و جاذبه های انسان شناسی و مردم شناسی از دیگر توانمندی هایی است که در خراسان جنوبی وجود دارد.

 خدمتگزار به وجود محصولات استراتژیک استان از جمله زرشک، عناب، زعفران و انار اشاره کرد و افزود: استفاده از این محصولات با توجه به ارزش غذایی و دارویی که دارد می تواند زمینه مناسبی برای همکاری بین سرمایه گذاران باشد؛ این در حالیست که خراسان جنوبی دارای ۸۰۰ گونه گیاه دارویی است که می تواند مورد توجه سرمایه گذاران قرار گیرد.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار