معاون شهرک‌های صنعتی ایران: 10 هزار واحد صنعتی کشور با مشکل سرمایه در گردش روبه رو هستند / با هفت درصد کاهش ارزش: صادرات از مرزهای خراسان جنوبی در 9 ماه گذشته به 124 میلیون دلار رسید/ دبیر جدید کارگروه اقتصاد مقاومتی بسیج رسانه: عزمی برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در کشور وجود ندارد / وقوع 45 حادثه تصادف در معابر درون شهری استان در هفته گذشته/ پرداخت بیش از ۱۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال‌زایی به مددجویان بیرجند/ پیش‌بینی افزایش 2 درصدی پنبه در استان نسبت به سال گذشته
کد خبر: ۱۶۱۱۷۹
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴ 10 January 2016

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: از 15 هزار واحد صنعتی فعال در شهرک‌های صنعتی کشور حدود 10 هزار واحد با مشکل سرمایه در گردش روبه رو هستند.

به گزارش تابناک، غلامرضا سلیمانی در حاشیه بازدید از برخی از واحدهای صنعتی کوچک و متوسط شهرک‌های صنعتی بیرجند در جمع خبرنگاران، فعال سازی واحدهای تعطیل را از اولویت های کاری سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران دانست و از تعطیلی 2 هزارو550 واحد صنعتی طی سه سال گذشته خبر داد و گفت: از این تعداد 33 واحد مربوط به خراسان جنوبی بوده است.

به گفته وی 93 درصد از واحدهای صنعتی کشور را واحدهای صنعتی کوچک تشکیل می دهند و حدود 88 هزار واحد صنعتی در کشور تا پایان شهریور ماه امسال به بهره‌برداری رسیده که 81 هزار واحد از آنها واحد صنعتی کوچک است.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، حدود 45 درصد اشتغال کشور را مربوط به واحدهای صنعتی کوچک دانست و بنگاه های اقتصادی کوچک را تنها راه برون رفت از مشکل بیکاری عنوان کرد و افزود: راه اندازی صنایع کوچک نیاز به سرمایه گذاری زیاد ندارد و با حمایت دولت در زمینه تامین زیرساخت ها می‌توان صنعت کوچک را راه اندازی کرد.

سلیمانی با اشاره به کمبود منابع در وضعیت کنونی کشور، عمده مشکلات واحدهای صنعتی را مشکلات مالی اعلام کرد.

وی اظهارکرد: براساس برآورد وزارت صنعت که در سال گذشته و امسال وجود داشته برای مجموع صنعت کشور حدود 180 هزار میلیارد تومان سال گذشته سرمایه در گردش نیاز بوده و دولت رفع مشکل سرمایه در گردش واحدهای فعال را در اولویت قرار داده است.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اظهارکرد: از 15 هزار واحد صنعتی فعال در شهرک‌های صنعتی کشور حدود 10 هزار واحد با مشکل سرمایه در گردش روبه رو هستند و مابقی واحدها نیز طرح‌های نیمه تمامی هستند که بالای 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند و لیست آن تهیه شده و برای ابلاغ به بانک ها به وزارت صنعت ارسال شده است.

سلیمانی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای فی ما بین بانک صنعت و معدن و سازمان شهرک‌های صنعتی، تصریح کرد: براساس این تفاهم‌نامه بانک صنعت و معدن تعهد 2 هزار میلیارد تومان را برای تامین مالی واحدهای کوچک داده است و تاکنون حدود یک‌هزار میلیارد تومان تامین مالی شده و دولت نیز قول 200 میلیارد تومان یارانه تولید را داده که در این راستا تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت صنایع و سازمان مدیریت بسته شده است.

وی با اشاره به اینکه برای توسعه واحدهای صنعتی کوچک دولت مزایایی را در نظر گرفته است، تصریح کرد: معافیت مالیاتی برای واحدهای صنعتی که تا سال 95 به بهره‌برداری برسند تا 13 سال می‌توانند از این معافیت بهره‌مند شوند و همچنین برای واگذاری زمین برای ایجاد واحدهای صنعتی دولت در مناطق محروم 10 درصد تخفیف داده است.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به اینکه 19 درصد از واحدهای صنعتی کشور تعطیل هستند، ادامه داد: 40 درصد از واحدهای صنعتی نیز کمتر از ظرفیت خود فعالیت می کنند و درصدد هستیم تا به این واحدها کمک کنیم.

سلمیانی با تاکید بر مدیریت واردات، ادامه داد: با جلوگیری از وارادات بی رویه به کشور باید جلوی تعطیلی واحدهای صنعتی را بگیریم.

وی با بیان اینکه سالانه 25 میلیارد دلار قاچاق در کشور اتفاق می‌افتد، گفت: در همین راستا دولت در سال گذشته قانون مبارزه با قاچاق را اصلاح و نظام تعرفه را براساس سیاست‌های اقتصادی کشور بازنگری کرده است.

 

با هفت درصد کاهش ارزش: صادرات از مرزهای خراسان جنوبی در 9 ماه گذشته به 124 میلیون دلار رسید

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: در 9 ماهه امسال خروجی استان اعم از صادرات و ماده 116 به میزان 521 میلیون و 385 هزار و 8 دلار بوده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، مهدی ماهگلی اعلام کرد: در 9 ماهه سال جاری از طریق گمرکات و بازارچه‌های مرزی استان 124 میلیون و 971 هزار و 865 دلار صادرات انجام شده است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، ادامه داد: این میزان صادرات انجام گرفته در طول 9 ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزشی هفت درصد کاهش و از لحاظ وزنی 26 درصد افزایش داشته است.

ماهگلی از خروج 396 میلیون و 413 هزار و 143 دلار کالا از طریق ماده 116 امور گمرکی در استان در 9 ماهه سال جاری خبر داد و افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزش یک درصد افزایش و از لحاظ وزنی 22 درصد افزایش داشته است.

وی عمده‌ترین اقلام صادراتی استان را 10 قلم شامل هیدروکربن سنگین و سبک، سیمان، کاشی و سرامیک، خوراک طیور، گازوئیل، روغن سوخت تقطیری، کک و اوره، مرغ منجمد و جوجه عنوان کرد و افزود: از مجموع 124 میلیون دلار، 100 میلیون دلار مربوط به صادرات این اقلام بوده است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، با بیان اینکه در 9 ماهه امسال 2 میلیون و 88 هزار و 513 دلار کالا به استان وارد شده است، یادآور شد: این کالاها شامل برنج، شاهدانه بو داده شده، دام زنده و تخم سپند می‌شود.

ماهگلی ادامه داد: فعالیت‌های تجاری صورت گرفته در 9 ماهه سال جاری مربوط به بازارچه‌های مرزی ماهیرود و دوکوهانه بوده است.

وی افزود: از مجموع 124 میلیون دلار صادرات انجام شده در 9 ماهه سال جاری در استان 36 میلیون دلار از طریق بازارچه مرزی ماهیرود، 30 میلیون دلار از طریق گمرک بیرجند و 58 میلیون دلار از طریق گمرک ماهیرود بوده است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: میزان صادرات صورت گرفته از طریق گمرک ماهیرود در 9 ماهه سال جاری از لحاظ ارزش 97 درصد رشد و از لحاظ وزنی 72 درصد افزایش یافته است.

 

دبیر جدید کارگروه اقتصاد مقاومتی بسیج رسانه: عزمی برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در کشور وجود ندارد

از سوی رئیس بسیج رسانه خراسان جنوبی، عادل اربابی به عنوان دبیر کارگروه اقتصاد مقاومتی بسیج رسانه خراسان جنوبی معرفی شد.

به گزارش تابناک، سجاد رضایی در نخسین کارگروه اقتصاد مقاومتی فعالان رسانه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی یکی از مواردی است که مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته بارها این نکته را گوشزد کردند، گفت: تاکنون فعالیت های خوبی در حوزه های مختتلف در این زمینه انجام شده و باید تمام تلاش خود را نیز برای افزایش سطح رفاه مردم به کار گیریم.

وی با بیان اینکه عزمی برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در کشور وجود ندارد، افزود: اجرای اقتصاد مقاومتی در خراسان جنوبی بسیار ضرورت دارد.

رئیس بسیج رسانه خراسان جنوبی اظهارکرد: یکی از بخش‌هایی که در حوزه اقتصاد مقاومتی باید ورود پیدا کند، رسانه‌ها هستند زیرا رسانه‌ها باید در این راستا بیشتر فرهنگ سازی کنند.

رضایی با بیان اینکه در حوزه اقتصاد مقاومتی در بخش‌های مختلف نیاز است که کار جدی انجام شود، گفت: اگر در حوزه‌های مختلف به صورت تخصصی وارد شویم کارکرد بیشتری نصیبمان می‌شود.

وی با اشاره به اهداف تشکیل کارگروه اقتصاد مقاومتی، خاطرنشان کرد: حضور کارشناسان، نخبگان فرهنگی و دیگر فعالان در این برنامه از اهداف تشکیل این کارگروه است تا بتوانیم بیشتر به نقاط ضعف و قوت در بخش‌های مختلف خراسان جنوبی پی ببریم.

 

وقوع 45 حادثه تصادف در معابر درون شهری استان در هفته گذشته

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی گفت: طی هفته گذشته 45 فقره تصادف در محورها و معابر درون شهری استان رخ داد.

سرهنگ علیرضا رضایی؛ رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی گفت: طی هفته گذشته 45 فقره تصادف در محورها و معابر درون شهری استان رخ داد.

وی افزود: در این تصادفات 58 نفر از همشهریان مجروح و زخمی شدند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی علت 57 درصد از این تصادفات را عدم رعایت حق تقدم، 23 درصد عدم توجه به جلو و 20 درصد هم سایر عوامل عنوان کرد.

رضایی همچنین از ثبت 4 هزار و 279 فقره انواع تخلف رانندگی توسط ماموران پلیس راهور استان در هفته گذشته خبر داد و گفت: از این تعداد تخلف 517 فقره حادثه ساز بوده است.

وی افزود: در هفته گذشته 191 دستگاه موتورسیکلت و 9 دستگاه خودرو که دارای تخلفات راهنمایی و رانندگی بوده اند توقیف شده است.

 

پرداخت بیش از ۱۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال‌زایی به مددجویان بیرجند

مدیر بهزیستی شهرستان بیرجند از پرداخت بیش از ۱۰میلیارد ریال تسهیلات اشتغال‌زایی به مددجویان این نهاد خبر داد .

به گزارش روابط عمومی روابط عمومی بهزیستی استان، حسن شرفی، گفت: در بحث عملکرد اشتغال تاکنون 17 جلسه اشتغال برپا شده است که در این جلسات 83 پرونده خدماتی در زمینه‌های آرایشگری، جوشکاری، چادردوزی، غذای آماده و ... مطرح شده است.

وی ادامه داد: بهزیستی در سه حیطه خدماتی کار و انجام دهی در بحث پیشگیری، اجتماعی و توانبخشی در حال فعالیت است.

مدیر بهزیستی شهرستان بیرجند با اشاره به اشتغال مددجویان افزود: روند پرونده‌های اشتغال به این سبک است که اول مددجو برای اشتغال یک درخواست ارائه می‌دهد و بعد از بررسی توانایی مددجو و بحث مددکاری و مشاوره شغلی و تکمیل شدن فرم پرونده اشتغال توسط مددکار به کمیته اشتغال ارجاع داده می‎‌شود.

شرفی تصریح کرد: در این راستا پس از ثبت سامانه رصد و اینکه تاکنون این مددجو سهمیه اشتغال دریافت کرده است یا خیر به بانک برای دریافت تسهیلات معرفی می‌شود.

وی ادامه داد: در بیرجند مددجویان بهزیستی با توجه به توان خود به سمت حیطه خدماتی می‌روند و کار آنها تعطیل می شود که با بررسی‌های انجام شده بیش از 60 درصد مددجویانی که در سال گذشته تسهیلات دریافت کردند کار آنها تعطیل شده است.

مدیر بهزیستی شهرستان بیرجند، تاکید کرد: در بحث گلخانه حدود 40 نفر از مددجویان بهزیستی جویای کار بودند اما به دلیل مشکلات زیاد نتوانستند جذب شوند و در حال حاضر یک مرکز مشاوره شغلی در حوزه توانبخشی بهزیستی بیرجند در حال فعالیت است که حدود 350 نفر از مددجویان در این راستا مشاوره شغلی شده‌اند.

وی اظهار کرد: مشکل بیشتر مددجویان بهزیستی این است که بانک‌ها از مددجویان ضامن معتبر می‌خواهند و به دلیل اینکه مددجویان چنین ضامنی ندارند در بحث ضمانت‌های بانکی دچار مشکلات زیادی می‌شوند.

مدیر بهزیستی شهرستان بیرجند، خاطرنشان کرد: تسهیلات کارفرمایی از محل منابع داخلی به 4 نفر به مبلغ 40 میلیون تومان پرداخت شده و همچنین تسهیلات خود اشتغالی نیز از محل منابع ارائه شده به 34 نفر به مبلغ بیش از 450 میلیون تومان نیز پرداخت شده است.

شرفی یادآور شد: همچنین بیمه خویش‌فرمایی به 8 نفر و بیمه کارفرمایی به 40 نفر پرداخت شده است که جمع مبلغ بیمه کارفرمایی و خویش فرمایی از اعتبارات خود بهزیستی بالغ بر 148 میلیون و 870 هزار و 207 ریال بوده است.

 

پیش‌بینی افزایش 2 درصدی پنبه در استان نسبت به سال گذشته

رئیس جهادکشاورزی خراسان جنوبی از پیش‌بینی برداشت20هزارو525 تن پنبه طی سال جاری در استان خبر داد و گفت: حدود 2 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

هاشم ولی‌پورمطلق در گفت وگو با خبرنگاران اعلام کرد: برداشت پنبه از اواسط مهرماه شروع و تا اواخر آذرماه ادامه دارد که باتوجه به شرایط جوی ممکن است تا فروردین نیز ادامه یابد.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی می‌شود امسال 8هزارو950هکتار سطح زیرکشت پنبه داشته باشیم، ادامه داد: بشرویه با 4هزار هکتار بیشترین سطح زیرکشت را دارد.

رئیس جهادکشاورزی خراسان جنوبی از پیش‌بینی برداشت20هزارو525 تن پنبه طی سال جاری در استان خبر داد و گفت: حدود 2 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

ولی‌پورمطلق اظهارکرد: پیش‌بینی می‌شود امسال حدود 503میلیون ریال در آمدعاید کشاورزان شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه حدود 4هزار نفر در زمینه برداشت پنبه فعالیت می کنند، در خصوص صادرات پنبه در استان نیز تصریح کرد: طی سال گذشته حدود ده هزار تن پنبه تحویل کارخانجات پنبه پاک کنی استان و حدود 4هزار تن نیز به خارج استان حمل شد و حدود 20 تا 30 درصد نیز دراثر خشکسالی و گرمازدگی از بین رفته و 2 تا 3 هزارتن نیز در دست کشاورزان باقی ماند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار