رئیس کارگروه تحقیقاتی بارورسازی ابرها در خراسان جنوبی گفت: بارورسازی ابرها به صورت تحقیقاتی و بومی به دو روش هوایی و زمینی در استان در حال انجام است و تست‌های مربوطه هم با موفقیت انجام شده است.
کد خبر: ۱۰۷۶۰۲۱
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۷ 08 November 2022

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، مجتبی علی‌آبادی روز سه‌شنبه در مجمع سالانه بسیجیان خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به تیم تحقیقاتی که در استان داشتیم از سالیان قبل پروژه بارورسازی ابرها را به دلیل کم‌آبی شدید در منطقه کلید زدیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر طرح بارورسازی ابرها در خراسان جنوبی از طریق ژنراتورهای زمینی و هوایی در دست اقدام است که به‌زودی به صورت تحقیقاتی نصب و راه‌اندازی خواهد شد.

علی آبادی عنوان کرد: مواد بارورسازی ابرها هم در استان ساخته شده اما به دلیل نبود دستگاه تست، به کشور روسیه ارسال کردیم که این کشور با آزمایش برروی مواد ارسالی و مقایسه آن این نمونه عالی خودش، تاییدیه استفاده از این مواد را ما به داد.

وی ادامه داد: همه تاییدهای علمی و بهداشتی را مواد تولیدی استان دارد که ما در خراسان جنوبی این مواد به صورت ۱۰۰ درصد بومی تولید می‌کنیم و حتی برای کشور نیازی به واردات مواد از خارج نداریم.

رئیس کارگروه تحقیقاتی بارورسازی ابرها در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۹۵ مواد و تجهیزات باروری ابرها را در خراسان جنوبی داریم، بیان کرد: ساخت مواد اولیه و اجرای طرح‌ باروی ابرها هم ۱۰۰ درصد بومی در استان انجام می‌شود و از این پس بیرجند در سطح کشور به عنوان قطب باروری ابرها شناخته خواهد شد.

علی آبادی ادامه داد: حتی امکان صادرات مواد و اجرای این طرح برای سایر کشورها را هم داریم و نیروی انسانی فعال در زمینه بارورسازی ابرها هم بومی استان هستند.

وی عنوان کرد: از لحاظ علمی یعنی ساخت مواد و از لحاظ اجرایی در زمینه بارورسازی ابرها در استان به خودکفایی رسیده‌ایم و تست‌های تحقیقاتی و اجرایی هم در استان موفقیت‌آمیز بوده که این امر به همت جوانان توانمند بومی محقق شده است.

علی آبادی ادامه داد: طرح باروری ابرها برای استان آماده شده و قرار است که این موضوع به صورت انبوه و شبکه‌محور در کل خراسان جنوبی برای اولین بار در کشور اجرایی شود.

وی تصریح کرد: امروز این افتخار را داریم که شهر بیرجند، طرح و قطب بارورسازی ابرها در کشور به عنوان مطالبه رهبری را با موفقیت به سرانجام رسانده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار