امام جمعه بیرجند:
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: واژه آزادی در دو بخش متعارف معنا می‌دهد که هر دو نیز درست است و به همان نسبت، اسارت و آزادگی نیز همین گونه است.
کد خبر: ۱۰۶۲۲۰۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۴ 17 August 2022

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، سید علیرضا عبادی با اعلام این مطلب اظهار کرد: یکی از لغزش‌گاه‌ها، قدرت است و در تاریخ نیز همواره برخی افراد قدرت را به دست گرفتند و جان، مال و ناموس مردم را غارت کردند.

وی افزود: شما درس آزادگی را به‌صورت کارگاهی در کلاسِ اسارت گذراندید، در اراده چنان عمل کردید که حوصله استکبار را به پایان رساندید لذا برای همین است که گفته می‌شود اَسناد ارزشمند انقلاب اسلامی هستید، شما حافظ امانت الهی هستید و نمونه و اسوه این آزادگانِ پر اراده، حجت‌الاسلام سید علی اکبر ابوترابی سید اسرای ما است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: واژه آزادی در دو بخش متعارف معنا می‌دهد که هر دو نیز درست است و به همان نسبت، اسارت و آزادگی نیز همین گونه است.

وی اظهار داشت: آزادی در واژه، خلاصی از قید و بند معنا می‌دهد اما انسان خلقتا مرکب است یعنی هم دارای صفات حیوانی و هم دارای فطرت و بصیرت است.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی گفت: آن فردی که آزادی را در زاویه‌ رها بودن در منطق حیوانی می‌داند در معنا و مترادف درست است ولی هیچ قید و بندی ندارد اما از سوی دیگر انسان سیر الی الله و فضای معنوی دارد و این سیر و حرکت مانع دارد، نَفس انسان، مظاهر فریبنده دنیا، شهرت‌طلبی و ثروت‌طلبی‌ها مانع راه رسیدن به خدا هستند لذا کسی که خود را از این موانع خلاص کند، آزاده است.

وی افزود: اسیر کسی است که دچار مال، شهوت و شهرت شود لذا در هر دو بعد معنای لغوی یکسانی دارد اما مقصود از ذات بُعد انسانیت است و بُعد حیوانی ابزاری برای انسان است.

امام جمعه بیرجند گفت: اصلا درست نیست، آزادی را در بعد حیوانی در نظر بگیریم لذا در بُعد انسانی (و بندگی خدا) بزرگترین آزاده، شدیدترین اسیر است.

وی یاد حجت‌الاسلام سید علی اکبر ابوترابی را گرامی داشت و افزود: قدرت انسان در اراده است و در حدیثی از پیامبر اکرم (ص) آمده ایشان هنگامی که از کنار چند جوانی که در حال ورزش بودند، عبور می‌کردند، فرمودند «قوی‌ترین شما کسی است که وقتی جاذبه‌هایی برای او به وجود آمد بتواند هوای نفس خود را کنترل کند و کسی که تحت فشار قرار گرفت خود را کنترل کند و حرف‌های نامربوط نزند، وقتی در یک جایگاهی قرار گرفت به آنچه که حقش نیست با وجود اختیار و قدرت دست درازی نکند.»

کتایون حسینی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار