مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی:
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی گفت: توجه به مسائل زیست محیطی مصداق امر به معروف و نهی از منکر به عنوان مهمترین پیام تاسوعا و عاشورای حسینی است؛ بنابراین نباید با یک کار خوب، یک کار مهم دیگر را نفی کنیم چراکه این معنای یک عزادار واقعی است.
کد خبر: ۱۰۵۸۳۰۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۸ 26 July 2022

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، اسدالله حاتمی با بیان این مطلب افزود: یکی از سنت‌های پسندیده مذهبی در این ایام، اطعام نیازمندان و پذیرایی از عزاداران حسینی است، اما گاهی در کنار نذرهای خود به امور زیست محیطی که سفارش قرآن و اهل بیت(ع) است توجهی نمی‌کنیم.

وی افزود: متأسفانه به دلیل استفاده از ظروف یک بار مصرف و تجمع زباله در ایام محرم، آسیب‌های جدی به محیط زیست وارد می‌شود؛ بنابراین به شهروندان و عزاداران توصیه می‌کنیم ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شرایط کنونی ( بیماری کرونا) به استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی، کاغذی و جمع‌آوری و مدیریت پسماندهای تولیدی توجه ویژه داشته باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی در خصوص توصيه‌هاي زیست محيطی براي حفظ سلامت عزاداران حسيني در ایام محرم اظهار کرد: هر ساله با فرا رسيدن ايام محرم و صفر حجم زیادی از نذورات در ظروف پلاستيكی و يكبار مصرف در مساجد، هيات‌ها و تكايای مذهبی در سطح استان توزيع می‌شوند و با توجه به اينكه تماس اين ظروف با غذای گرم‌ و چرب، خاصيت اسيدی ايجاد کرده و مواد بسيار خطرناكی تولید کرده و تهديدی برای سلامت شهروندان محسوب شده، لذا توصیه می‌شود شهروندان از ظروف یکبار مصرف با منشا گیاهی استفاده کنند.

حاتمی با بیان اینکه شهروندان در توزيع چای و يا هر نوع نوشيدنی ديگر از ليوان‌های يكبار مصرف كاغذی يا با پايه گياهی بهداشتی استفاده کنند، بیان کرد: ضرورت دارد تا پس از توزیع و مصرف نذورات، هيات‌ها، مساجد، تكايا با همکاری عموم شهروندان نسبت به جمع آوری ظروف استفاده شده اقدام کنند.

وی گفت: مردم از رها کردن ظروف در محل خودداری کنند و ضروری است مسئولان هیات‌ها و تکایا در جمع‌آوري اين ظروف در محل توزيع، نظارت لازم را اعمال کنند؛ از طرفی از ائمه جماعات مساجد می‌خواهیم تا در جلسات و سخنرانی‌های مساجد در انتقال مفاهيم كاربردی محیط زیستی به عزاداران حسينی تلاش کنند.

حاتمی یادآور شد: فراموش نکنیم توجه به مسائل زیست محیطی مصداق امر به معروف و نهی از منکر به عنوان مهمترین پیام تاسوعا و عاشورای حسینی است؛ بنابراین نباید با یک کار خوب، یک کار مهم دیگر را نفی کنیم چراکه این معنای یک عزادار واقعی است.

کتایون حسینی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار