یک مطالعه نشان داد که چربی‌های ترانس باعث افزایش کلسترول بد (LDL) و کاهش سطح کلسترول خوب (HDL) می‌شوند که می‌تواند در ایجاد فشار خون بالا نقش داشته باشد.
کد خبر: ۱۰۳۶۳۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۳ 29 March 2022

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، فشار خون سالم به سلامت قلب کمک می‌کند و خطر سکته و حمله قلبی را کاهش می‌دهد. در صورت تجربه افزایش فشار خون، انتخاب رژیم غذایی یکی از مهم‌ترین عواملی است که باید در نظر بگیرید. در حالی که دارویی وجود دارد که ممکن است به کنترل فشار خون بالا کمک کند چرا رژیم غذایی خود را برای کنترل طبیعی فشار خون بالا تغییر ندهید؟ با اجتناب از خوردن این ده غذا از بدترین غذاها برای فشار خون بالا فشار خون خود را پایین آورده و سلامت خود را بهبود بخشید:

۱- گوشت‌های فراوری شده بمب سدیم واقعی هستند
به گزارش دیلی هلث پست، مصرف زیاد نمک با فشار خون بالا و مشکلات قلبی عروقی مرتبط است. گوشت فرآوری شده حاوی سدیم است که سازندگان از آن برای نگهداری این گوشت استفاده می‌کنند. اگر غذاهای پر نمک از جمله ترشی، پنیر، نان و سایر چاشنی‌ها را به آن اضافه کنید ساندویچ شما ممکن است به یک بمب سدیم واقعی تبدیل شود. اگر از فشار خون بالا رنج می‌برید به هر قیمتی شده از خوردن گوشت فرآوری شده خودداری کنید.

 

۲- محصولات کنسرو شده از گوجه فرنگی
محتوای نمک اکثر سس‌های کنسرو شده گوجه فرنگی، سس‌های پاستا و آب گوجه فرنگی بسیار بالاست. از آنجایی که سدیم مقدار مایعات را در خون افزایش می‌دهد فشار خون شما را نیز افزایش می‌دهد. به عنوان مثال، ۵۶۶ میلی گرم سدیم در یک وعده سس مارینارا و ۶۱۵ میلی گرم در یک فنجان آب گوجه فرنگی وجود دارند.

در حالی که بهتر است گوجه فرنگی تازه بخورید هم چنان می‌توانید از محصولات کنسرو شده لذت ببرید. فقط مطمئن شوید که محصولات کنسرو شده گوجه فرنگی کم سدیم را انتخاب می‌کنید. این محصولات بر فشار خون شما تاثیر نمی‌گذارند و حاوی آنتی اکسیدان‌های قوی مانند لیکوپن هستند.

۳- گوشت قرمز برای افراد مبتلا به فشار خون مضر است
مطالعات نشان داده است که گوشت قرمز مانند گوشت خوک، بره و گوشت گاو می‌تواند باعث فشار خون بالا شود. هنگامی که بدن گوشت قرمز را متابولیزه می‌کند ممکن است موادی تولید کند که فشار خون را افزایش می‌دهد. برای کاستن از مضرات گوشت قرمز برش‌های نازک‌تر را انتخاب کنید یا مصرف آن به حداقل ممکن برسانید. افرادی که فشار خون مکرر و شدید دارند باید گوشت قرمز را از رژیم غذایی خود حذف کنند.

۴- غذاهای قندی خطر فشار خون بالا را افزایش می‌دهند
چند راه وجود دارند که مصرف روزانه قند می‌تواند بر فشار خون شما تاثیر بگذارد. یک مطالعه نشان داد که شکر و نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر خطر افزایش وزن را در کودکان و بزرگسالان به طور یکسان افزایش می‌دهند. افراد دارای اضافه وزن اغلب فشار خون بالا و سایر علائم را تجربه می‌کنند.

شکر اضافه شده ظرفیت افزایش مستقیم فشار خون را دارد. بر اساس یک مطالعه، کاهش ۲.۳ قاشق چای‌خوری قند می‌تواند فشار خون سیستولیک (فشار خون سیستولیک همان عدد اول یا عدد بالا در اندازه‌گیری فشار خون است. این عدد نشان دهنده حداکثر فشاری است که خون شما به دیواره شریان‌ها (سرخرگ ها) هنگام ضربان قلب وارد می‌کند) را تا ۸.۴ میلی متر جیوه و فشار خون دیاستولیک (فشار خون دیاستولیک همان عدد دوم یا عدد پایین در اندازه‌گیری فشار خون است. این عدد نشان دهنده حداقل فشاری است که خون شما به دیواره شریان‌ها (سرخرگ ها) هنگام استراحت قلب وارد می‌کند) را تا ۳.۷ میلی متر جیوه در زنان مبتلا به فشار خون بالا کاهش دهد.

۵- نودل و غذای ژاپنی رامن درست شده با آن به ضرر سلامتی شماست
سدیم موجود در نودل رامن ممکن است باعث فشار خون بالا شود و احتمال سکته و بیماری قلبی را افزایش دهد. نودل رامن حاوی ۳/۲ سدیم مصرفی روزانه پیشنهاد شده توسط سازمان غذا و داروی امریکا حدود ۱۸۲۰ میلی گرم است. خوردن منظم نودل رامن می‌تواند مصرف نمک ترکیبی شما را در به میزان دو برابر افزایش دهد و ممکن است حتی متوجه آن نشوید. هر چه بیش‌تر مصرف کنید خطر ابتلا به فشار خون بالا بیش‌تر می‌شود.

غذاهای بسیار فرآوری شده مانند نودل رامن مملو از چربی‌های اشباع شده و ترانس هستند. در یک بسته آن ۴ گرم چربی اشباع وجود دارد. چربی‌های ترانس چربی‌های مصنوعی هستند که ماندگاری و پایداری غذاهای بسته‌بندی شده را افزایش می‌دهند.

 

یک مطالعه نشان داد که چربی‌های ترانس باعث افزایش کلسترول بد (LDL) و کاهش سطح کلسترول خوب (HDL) می‌شوند که می‌تواند در ایجاد فشار خون بالا نقش داشته باشد. چربی‌های ترانس موجود در نودل رامن نیز برای سلامت قلب شما مضر هستند. هم چنین، مشخص شده که چربی‌های اشباع شده باعث افزایش سطح کلسترول LDL در خون می‌شوند.

۶- سوپ‌های کنسرو شده دارای مقدار زیادی سدیم هستند
در مقایسه با نودل رامن یک وعده سوپ کنسرو شده ممکن است گزینه سالم‌تری به نظر برسد. در حقیقت، اگر فشار خون خود را کنترل می‌کنید از این سوپ دوری کنید.
یک قوطی سوپ سبزیجات یا مرغ حاوی ۲۱۴۰ میلی گرم سدیم است در حالی که یک قوطی سوپ گوجه فرنگی ۱۱۱۰ میلی گرم سدیم دارد. سوپ‌های کنسرو شده کم سدیم و بدون نمک و بدون سدیم وجود دارند که می‌توانید آن را انتخاب کنید. با این وجود، بهتر است سوپ را خودتان بپزید و در صورت نیاز آن را منجمد کنید.

۷- پیتزای منجمد مصرف سدیم شما را افزایش می‌دهد
مواد موجود در پیتزاهای یخ زده می‌تواند به معنای واقعی کلمه مصرف سدیم شما را افزایش دهد. جدا از سدیم، پیتزای یخ زده سرشار از قند و چربی اشباع شده است که به فشار خون بالا کمک می‌کند.
علاوه بر پنیر و سس گوجه فرنگی، گوشت‌های فرآوری شده در پیتزای یخ زده مقدار زیادی نمک به بدن شما می‌رسانند. سازندگان هم چنین نمک را برای افزایش طعم پیتزا اضافه می‌کنند. یک پیتزای پپرونی ۳۰ سانتی متری منجمد ۳۱۴۰ میلی گرم نمک دارد که به طور قابل توجهی بالاتر از مقدار مجاز روزانه ۲۳۰۰ میلی گرم است.

در صورت امکان، پیتزای خود را با پنیر کم سدیم و گوشت غیر فرآوری شده درست کنید. سعی کنید خمیر خانگی را خود درست کنید و پیتزای‌تان را با انواع سبزیجات پر کنید.

۸- الکل می‌تواند فشار خون شما را افزایش دهد
مشخص شده است که مصرف مکرر مشروبات الکلی فشار خون را افزایش داده و منجر به بروز بیماری‌های مختلف می‌شود. اگر از فشار خون بالا رنج می‌برید، توصیه می‌شود هر گونه نوشیدنی الکلی را از زندگی خود حذف کنید.

پزشکان می‌گویند که الکل می‌تواند باعث تداخل دارویی شود و اثربخشی داروهای فشار خون را متوقف کند.

بیش‌تر نوشیدنی‌های الکلی حاوی قند هستند. نتایج یک بررسی در کانادا نشان داد که بین مصرف الکل و چاقی ارتباط وجود دارد. هر دو عامل، خطر ابتلا به فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهند.

۹- سیب زمینی سرخ کرده خطرات ناخوشایندی برای سلامتی دارد
سیب زمینی سرخ شده که به رنگ طلایی درآمده قطعا طعم فوق العاده‌ای دارد. با این وجود، فشار خون شما از آن قدردانی نمی‌کند سیب زمینی سرخ کرده سرشار از نمک و چربی است که می‌تواند باعث افزایش قند خون، چربی شکم، فشار خون بالا و سطح کلسترول بالا شود.

دانشمندان دانشکده پزشکی هاروارد بیش از ۱۸۷۰۰۰ مرد و زن را طی سه ارزیابی مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند افرادی که در هفته چهار وعده یا بیشتر سیب زمینی سرخ کرده می‌خورند ۱۷ درصد بیش‌تر در معرض خطر ابتلا به فشار خون قرار دارند.

اگر عاشق سیب زمینی سرخ شده هستید می‌توانید به جای سرخ کردن آن با پختن سیب زمینی سالم‌تری درست کنید. روش پخت به شما این امکان را می‌دهد که مقدار روغنی که معمولا در هنگام سرخ کردن استفاده می‌شود را کاهش دهید.

۱۰-سس سالاد

ممکن است متوجه آن نباشید اما به احتمال زیاد یک ماده شگفت انگیز البته از جنبه منفی در سس سالاد مورد علاقه خود را که در فروشگاه خریداری می‌کنید کشف می‌کنید: شربت ذرت با فروکتوز بالا. اگر رژیم غذایی شما سرشار از قند باشد احتمال ابتلا به چاقی و فشار خون بالا در شما افزایش خواهد یافت.

طبق بررسی‌ای صورت گرفته مصرف مقدار زیادی فروکتوز احتمال ابتلا به فشار خون را افزایش می‌دهد. بنابراین، اگر فشار خون شما در حال حاضر در سطح بالایی قرار دارد افزودن قند اضافی به وعده‌های غذایی که حتی متوجه خوردن آن نمی‌شوید تنها اوضاع را بدتر می‌سازد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار