کد خبر: ۱۰۳۳۹۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۳ 30 September 2015

یکی از عواملی که در سرنوشت هر سازمانی اهمیت و ارزش اساسی دارد و آن را در نیل به هدف های شان یاری می دهد، کیفیت رابطه سازمان با افراد یا سازمان هایی است که با آن سر و کار دارند. هر اندازه این ارتباط به طور مفید, مستمر و به شکل موثری گسترش یافته باشد به همان اندازه سازمان در دستیابی به اهداف خود موفق تر است. بدون شک یکی از مهم ترین وظایف مسئولین ایجاد ارتباطات دو سویه مردمی است. به لحاظ اهمیت غیر قابل انکار، ارتباطات مردمی از میان سایر نقش های تعریف شده مسئولین  نمایان تر و بارزتر می باشد. در این ارتباط دو سویه چهره به چهره، اقناع و جلب رضایت ارباب رجوع، رعایت حقوق شهروندی، شناخت و رفع فوری برخی از مشکلات مراجعین و پاسخگویی صریح و شفاف از مباحثی است که مسئولین سازمان و ادارات می بایست مد نظر قرار دهند. بدست آوردن رضایت مندی مردم در سیستم اداری نظام اسلامی ایران باید هدف نهایی تکریم باشد و هر مسئولی نه بخاطر دستورالعمل و بخشنامه و نه بعنوان یک وظیفه اضافی در کنار سایر وظایف، بلکه بعنوان یک وظیفه انسانی و دینی باید آن را مورد توجه قرار دهد. در حکومت علوی نیز، «پرسشگری» یکی از حقوق مسلم مردم و در نتیجه «پاسخگویی» نیز از عمده ترین وظایف مسئولین محسوب می شود. توجه به خواسته های مشروع و به حق مردم و ارتباط مستقیم با آنان و ارائه پاسخ موثر به سوالات ایشان حتی اگر پرسش مطرح شده از جانب مردم، چندان منطقی نباشد نیز مورد تاکید می باشد.

اصول و ارزش های ملاقات های مردمی:

*ترویج فرهنگ پاسخگویی برخاسته از اعتقاد به جایگاه خادم و مخدوم و رابطه دولت و مردم حتی در بالاترین سطح حکومت؛

*تاکید بر رفتار صادقانه، صریح، شفاف و همه فهم، محبت آمیز، مهرورزانه، همراه با شکیبایی و مبتنی بر اعتماد مسئولین با مردم؛

*بازرسی و نظارت پنهان و آشکار بر عملکرد و رفتار کارگزاران و مسئولان توسط بالاترین شخص حکومت در کلیه مناطق کشور؛

*برقراری جلسات مستمر و ملاقات مستقیم با مردم به ویژه نیازمندان در اقصی نقاط کشور؛

*عوام نگری در مقابل خواص نگری با تأکید بر دفاع از اقشار محروم به عنوان محور اصلی برنامه ریزی ها و تصمیم سازی ها؛

*خدمت گذاری پرشتاب و بی منت و در جهت عدالت؛

*اعتماد عملی به ضرورت ایفای نقش اصلاحی مردم در حکومت و نظارت همگانی مردم بر عملکرد نهادها و کارگزاران؛

*اعتقاد عملی به ضرورت ایفای نقش مردم در حکومت و خاصه مصاحبت و مشورت با دانشمندان و اصحاب فکر؛

*توجه به تقویت اعتماد مردم به نظام در کلیه فعالیت ها و برنامه ریزیها؛

*پرهیز از عدم توجه به مسائل روزمره زندگی مردم با توجیه پرداختن به کارهای اساسی.

اهداف و نتایج ارتباط مستقیم با مردم

*شناسایی مطالبات مردم

*توسعه پایدار بر مبنای اصلاح و بهبود فرآیندها

*پاسخگویی به نیازهای جامعه

*تسریع در انجام امور

*ایجاد حس همدلی و هم زبانی

*رفع مظالم و بی عدالتی در سطح جامعه

*مشارکت حداکثری آحاد مردم در تصمیم سازی ها

*توسعه ظرفیت سازمانی دولت در جهت خدمت رسانی عمومی

*حفظ و گسترش پاسخگویی در سه حوزه برنامه ریزی، اجرا و کنترل

*گسترش مشارکت مدنی

*ایجاد تحول در نحوه ارتباط مدیران با مردم در چشم انداز مناسبات دولت اسلامی

*تحول در آمایش سرزمینی معطوف به عدالت

*آشنایی با تمامی ظرفیت های کشور

*آسیب شناسی میدانی، عمیق و عینی از تحولات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور

*رصد نمودن نیازهای عمومی به طور مستقیم از سو وزرا و روسای سازمان ها

تقویت نظارت بر ساختارهای اجرایی و اداری کشور

*ایجاد تحرک و پویایی در سیستم

کاهش هزینه و افزایش سرعت اجرای برنامه های عمرانی

*کاهش زمان پاسخگویی به افراد حقیقی و حقوقی با تفویض اختیار به مسئولین

*رسیدگی به امور مردم در مبدأ

*ایجاد هم افزایی توان دستگاه ها در رسیدگی به مشکلات استان و جلوگیری از رویه های ناهم ساز در پیگیری امور مردم

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار