در بازدید استاندار مطرح شد:
دستگاه ایکس ری در مرز ماهیرود؛ تا دو ماه آینده نصب و راه اندازی می شود.
کد خبر: ۱۰۱۷۹۵۲
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۴ 23 December 2021
 
استاندار خراسان جنوبی به همراه نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و راه اندازی دستگاه ایکس ری در مرز ماهیرود؛ تا دو ماه آیندهسربیشه در مجلس شورای اسلامی از عملیات اجرایی طرح نصب و راه اندازی دستگاه ایکس ری در مرز ماهیرود بازدید کرد.
راه اندازی دستگاه ایکس ری در مرز ماهیرود با اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان در حال اجراست که با اتمام ساخت سوله مورد نیاز، دستگاه ایکس ری تا دو ماه آینده به محل منتقل و بعد از نصب، مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
با نصب دستگاه ایکس‌ری در مرز ماهیرود، کامیون‌های حمل کالا‌های صادراتی در محل اسکن می‌شوند و این اقدام در تسهیل و روان‌سازی فرایند صادرات تأثیر بسزایی خواهد داشت.
همچنین مقایسه تصاویر مربوط به اسکن کالا در گمرک مبدأ و در مرز ماهیرود، مانع از قاچاق کالا می‌شود.آقای قناعت همچنین از قطعه سوم محور سربیشه-درح-میل ۷۸ بازدید کرد.قطعه سوم محور سربیشه-درح-میل ۷۸ (ماهیرود) به طول ۱۰ کیلومتر دوبانده سازی شده و هفته گذشته زیر بار ترافیک رفته است.این محور به طول ۱۲۴ کیلومتر در دست دوبانده سازی است، ۱۰ کیلومتر از این محور در سال گذشته دوبانده شده و ۱۰۴ کیلومتر باقیمانده با حجم قرارداد ۵۵۰ میلیارد تومان در دست اجراست.
با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته، چنانچه شرایط آب و هوایی مساعد باشد تا پایان سال ۱۴۰۰، ۱۰ کیلومتر دیگر از این محور، دوبانده شده و زیر بار ترافیک خواهد رفت.
همچنین با حضور استاندار خراسان جنوبی ساختمان اداری مرزبانی در محل مرز ماهیرود به بهره برداری رسید.
برای ساخت این ساختمان که در دو طبقه با زیربنای ۵۷۰ مترمربع احداث شده ۱۶ میلیارد و ۱۸۵ میلیون ریال هزینه شده است.
استاندار خراسان جنوبی در ادامه از در خروج واحد صادرات در ماهیرود بازدید کرد.
این "در " سال ۹۷ و با حضور مقامات جمهوری اسلامی ایران و افغانستان راه اندازی و افتتاح شد که با ابتکار گمرک جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار در مرز‌های کشور اجرایی و عملیانی شد، ۳ معبر گمرکی دارای درب‌های واحد واردات (با ۷ لاین ورود و خروج) و صادرات (با ۸ لاین ورود و خروج) احداث و به بهره برداری رسید.
این اقدام و ابتکار ضمن کنترل‌های متمرکز گمرکی معابر ۳ گانه (پایانه- بازارچه مرزی- منطقه ویژه اقتصادی) باعث افزایش بهره وری و کارایی نیرو‌های گمرکی و تسهیل و تسریع در روند تشریفات ورود و خروج شده است.
روزانه به طور متوسط ۲۰۰ تا ۲۵۰ کامیون افغان در ماهیرود بارگیری شده و از مرز خارج می‌شوند.
مجموع کالا‌هایی که در ۸ ماهه نخست امسال از مرز ماهیرود صادر شده اند، با وزن یک میلیون و ۶۰۶ هزار تن، از لحاظ ارزشی بیش از ۵۱۲ میلیون دلار بوده که به نسبت مدت مشابه سال گذشته با افزایش۲۲ درصدی همراه بوده است.
ارزش کالا‌های وارداتی از این مرز نیز طی این مدت ۱۳ میلیون دلار بوده که رشد ۶۷۳ درصدی به نسبت مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد.
پایانه مرزی ماهیرود (میل ۷۸) درشهرستان سربیشه و در مرز مشترک میان کشور‌های جمهوری اسلامی ایران و افغانستان واقع شده است.
این پایانه مهمترین، ایمن‌ترین و اقتصادی‌ترین مسیر ترانزیتی محور شرق از آب‌های گرم خلیج فارس به ولایت‌های فراه، قندهار و کابل محسوب می‌شود.
 
 
عملیات احداث سایت دائم پایانه مرزی ماهیرود در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار از آذر ماه سال ۱۳۸۹ آغاز شده و در خرداد ماه سال ۱۳۹۵ به طور رسمی با حضور مقامات ایرانی و افغانی افتتاح شد.
مجموع زیربنای ساختمان‌ها و مستحدثات این مجموعه شامل سالن تجاری، سالن مسافری، اتاق کنترل سمت ایران و افغانستان، ۷ هزار و ۹۰۰ متر مربع است .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار