از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی؛
سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی وضعیت استان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ و را تشریح کرد و گفت: بودجه سال ۱۴۰۱ برنامه محور است.
کد خبر: ۱۰۱۷۷۴۵
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۸ 22 December 2021
 
حمید جهانشاهی پیش از ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بودجه سال ۱۴۰۱ بر مبنای واقعیت‌ها و بدون کسری تدوین شده است، اظهار داشت: این بودجه بدون انتظار برای رفع تحریم‌ها تدوین شده و به جای توزیع اعتبارات در قالب ردیف‌ها به سمت بودجه‌ریزی عملیاتی حرکت خواهیم کرد.
وی بیان داشت: در بودجه سال ۱۴۰۱ شاخص‌های کلان اقتصادی هدف‌گیری می‌شود و از پروژه محوری به سمت برنامه محوری حرکت خواهیم کرد.
وی، تصریح کرد: توجه به مطالعات آمایش سرزمین ملی و استان‌ها، مطالعات توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستاها و اسناد توسعه شهرستان‌ها یک خط‌کش مهم در تدوین برنامه‌ها و تعریف پروژه‌ها خواهد بود.
جهانشاهی عنوان کرد: در بودجه ۱۴۰۱ اختیارات قابل توجهی به استان‌ها داده خواهد شد و در مقابل سهم استان و شهرستان‌ها در تحقق رشد اقتصادی مشخص و رصد خواهد شد.
وی با بیان اینکه بودجه حلقه آخر نظام برنامه‌ریزی است، گفت: باید بستری فراهم شود تا سیاست‌های دولت در قالب بودجه پیاده‌ریزی شود و از بخشی‌نگری و صرفاً توزیع اعتبارات و منابع پرهیز کنیم.
سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی با بیان اینکه کیفیت بودجه‌ریزی بسیار حائز اهمیت است و غفلت از این موضوع منجر به کسری بودجه خواهد شد، ادامه داد: کسری بودجه باعث استقراض از بانک مرکزی می‌شود و نهایتاً افزایش نقدینگی، شرایط تورم را به وجود می‌آورد و تورم بی‌ثباتی اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.
وی افزود: وجود ۹ هزار ردیف برنامه-پروژه در سطح کشور کار نظارت را سخت کرده است و در بودجه سال ۱۴۰۱ سعی شده است در جهت رشد اقتصادی برنامه‌ها رصد شود.
جهانشاهی با بیان اینکه رشد اقتصادی ۸ درصدی شامل دو پایه یعنی سرمایه‌گذاری و ارتقا بهره‌وری خواهد بود، اظهار داشت: متأسفانه ۶ سال زمان می‌برد تا با تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی در سال ۱۴۰۷ به تولیدی معادل تولید حاصل از رشد سنتی حدوداً ۳ درصدی در دهه ۹۰ برسیم.
خبر ایجاد قریب‌الوقوع صندوق عدالت و پیشرفت در ۳۱ استان کشور و اشاره به وظیفه آن یعنی اهرم کردن منابع دولتی با منابع غیردولتی در اقتصاد کلان کشور مطلب مهم دیگری بود که وی به آن اشاره کرد.
سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی از حذف ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی، کاهش اوراق مالی اسلامی از ۱۳۲.۵ به ۸۸ هزار میلیارد تومان، و افزایش حداقل دریافتی از ۳.۵ به ۴.۵ میلیون تومان به عنوان ویژگی‌های بودجه سال نام برد.وی تصریح کرد: رشد حقوق کارمندان از بین ۵ درصد تا ۲۹ درصد متغیر و به صورت میانگین ۱۰ درصد به صورت پلکانی پیش‌بینی شده است و به حقوق‌های بالای ۳۷ میلیون تومان هیچ افزایشی تعلق نمی‌گیرد.
جهانشاهی مهم‌ترین مزایای بودجه برنامه محور سال ۱۴۰۱ را ساده و قابل فهم بودن، نتیجه گرا بودن، نظارت پذیری، کمک به جلوگیری از رشد هزینه‌ها، کمک به ثبات اقتصادی و افزایش اختیارات محلی برای مسئولین برشمرد.
 
رشد ۴۱ دصدی خراسان جنوبی در اعتبارات هزینه‌ای
وی افزود: تفاهم‌نامه هایی بین دستگاه‌های اجرایی و سازمان برنامه و بودجه منعقد خواهد شد تا در قبال تأمین منابع اهداف مورد انتظار در سال ۱۴۰۱ قابلیت رصد داشته باشد و دستگاه‌ها در این رابطه پاسخگو باشند.
 
وی از کاهش تراز عملیاتی از ۴۶۴ هزار میلیارد تومان به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان، کاهش خالص استقراض دولت از بازار سرمایه به منفی ۴۰ هزار میلیارد تومان، افزایش نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی از ۵.۴ به ۶.۹ درصد و کاهش رشد هزینه‌های دولت به عنوان بخشی از مهم‌ترین اصلاحات ساختاری بودجه سال ۱۴۰۱ نام برد.
سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی تصریح کرد: مقایسه بودجه سال ۱۴۰۱ استان در لایحه با قانون بودجه سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که در بخش اعتبارات هزینه‌ای ۲۴ درصد رشد و در بخش اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ۴۱ درصد رشد خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه جایگاه استان در بخش اعتبارات هزینه‌ای رتبه ۲۲ و بدون تغییر نسبت به سال گذشته است، ادامه داد: در بخش اعتبارات تملک با دو پله ارتقا رتبه ۲۱ را درمیان ۳۱ استان دارا هستیم.
به گفته وی در بخش اعتبارات قانون متوازن نیز از امکانات کشور کماکان جایگاه ۱۸ را دارا هستیم که جایگاه مناسبی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار